Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-08-06, 11:18
Tino Tino är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 27
Standard Södra Kreta i oktober

Hej, Vi funderar på att åka till Makrigialos i oktober, men funderar hur det är med värme, vattentemperatur samt risk för regn. Avresa skulle i så fall vara den 9 oktober. Är det fortfarande tillräckligt varmt att ligga på stranden, och är vattnet fortfarande varmt. Är risken för regn stor?

Tacksam för svar utifrån era erfarenheter.

//Åsa
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-08-06, 12:06
Hilda Hilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Västra Ämtervik, Värmland
Inlägg: 73
Standard Sv: Södra Kreta i oktober

Hej! har varit på Makrigialos i oktober vid flera tillfällen och vi tycker det varit toppenväder. Varmt i vattnet och varmt i luften. Kan ju komma något åskväder o dra förbi. Har pratat med folk på plats som säger att de skulle kunna ha en längre säsong just pga ett säkrare klimat än på norra Kreta.
Vi o vår stora familj gillar stället. Så boka ni och ha det så gött.
/Mia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-08-06, 18:50
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 686
Standard Sv: Södra Kreta i oktober

Vi har också varit i Makrigialos flera gånger under oktober månad och haft jättefint väder. Senast vi var dit (visserligen då sista veckan i september förra året) hade vi ca 25-30 grader varje dag och ca 25 grader i havet. Sen kan man naturligtvis aldrig veta hur vädret blir, risken att det kommer nån regnskur blir ju större desto senare på säsongen det är. Men generellt är det nog ganska stabilt på södra Kreta även under oktober. Så jag rekommenderar absolut att ni bokar en resa dit.

Maria

PS! Jag har skrivit ett resebrev från vår resa till Makrigialos om du vill se lite bilder därifrån. Resebrevet finns i menyn till vänster "Återvändarresa till Karpathos och Kreta" under 2013.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-08-06, 19:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 435
Standard Sv: Södra Kreta i oktober

Citat:
Ursprungligen postat av MariaJ Visa inlägg
Vi har också varit i Makrigialos flera gånger under oktober månad och haft jättefint väder.
Samma här. Jag tycker att oktober är den bästa månaden på Kreta.

Citat:
PS! Jag har skrivit ett resebrev från vår resa till Makrigialos om du vill se lite bilder därifrån. Resebrevet finns i menyn till vänster "Återvändarresa till Karpathos och Kreta" under 2013.
Finns här.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-08-06, 23:54
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Södra Kreta i oktober

Jeg/Vi har også vært i Makrigialos sent på høsten, 2 uker i oktober en gang, med kjempebra vær, noe vind 2 - 3 av dagene, men ikke regn

Om du er interessert har jeg og et bildereisebrev fra Makrigialos
Det er fra November 2011, da bodde vi der hele måneden, det var varme fine dager, og temp i havet var overraskende god
- kveldene var kjølige, men det regnet veldig lite, kun litt et par netter, pluss et par timer en dag

Selv om været ikke er så "normalt" som tidligere, hverken her hjemme eller i Hellas, tror jeg Makrigialos er et veldig godt valg tidlig om våren og sent på høsten
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-08-07, 08:41
jukka_ts avatar
jukka_t jukka_t är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 53
Standard Sv: Södra Kreta i oktober

.

Jag var i Chora Sfakia, Milia och Paleochora i slutet
av oktober förra året, ca 23-24 grader, varmt i vattnet,
rätt tomma stränder, perfekt.

Åker iår igen ... 9 Oktober :-)

Iår blir det Agia Marina några dagar, sen Chora Sfakia
och Matala....

SL!
Jukka
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-08-08, 14:29
nutten56 nutten56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: Hörby
Inlägg: 7
Standard Sv: Södra Kreta i oktober

Jasso.


Jag och min hustru är på södra Kreta, Frangokastelli, Chora Sfakion, bergsbyn Anapoli, Sogia och Paleochora, och på ön Gavdos, varje år hela september och oktober, ibland har vi åkt hem först i november. Vädret är varmt och skönt, framför allt är vattnet varmt vilket min hustru kräver för att över huvudtaget bada, själv fridyker jag och vill också att vattnet är någorlunda varmt. Det kan komma häftiga regn ibland så att en del mindre vägar spolas sönder men efter någon dag är det varmt och skönt igen. Vi rekommenderar starkt att åka dit sent på hösten särskilt om man vill vandra i bergen då värmen är uthärdlig. Och det bästa av allt, det blir färre turister för varje dag som går och Grekerna själva blir mer lugna och avslappnade.


Snart åker vi också
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT