Ämne: Snobbete?
Visa ett inlägg
  #10  
Gammal 2006-06-21, 01:09
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Snobbete?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
Noen reiser for å oppleve sol, sommer og bading, og da kan man ha det fint på slike steder. Men har man vært i Hellas? Jeg påstår: Nei.
Jodå, det har de. Efter sina förväntningar. Och förhoppningsvis är de glada och har haft en trevlig tid.

I min enfald trodde jag att upplevelsen till största delen beror på de förväntningar resenären har! Vissa föredrar att åka charter och är då säkert medvetna om att de kommer till ett ställe där det är mycket turister och säkert rätt anpassat för turister. Och är nöjda med det. Och kanske t o m vill ha det så. Andra vill resa själva och söker sig utanför allfartsvägarna och ser annat... Detta har diskuterats en hel del här... Jag tycker att det är upp till var och en att välja sättet att resa. Efter sina önskemål och förväntningar.

Eftersom du själv har valt att tillbringa 2 veckor på Kreta som är den mest besökta ön i Grekland av turister från Norden, så tycker jag att din kritik är synnerligen illa motiverad. Vill du besöka öar som har mindre turister, och minimal turistanpassning, skulle jag rekommendera Thassos, Alonissos, Skiros, Evia, Hydra, Spetses, Kea eller Kythnos. Eller varför inte Tinos? Det finns ytterligare fler att välja mellan.

Men kom inte och gnäll om turistanpassning, eller för mycket turister, när du själv väljer att stannar på Kreta i två veckor. Då är det snobbism, eller ännu värre: orginalitetsjäkt... T o m misslyckad orginalitetsjäkt... Du har ju varit i Grekland ett antal gånger tidigare så du borde ha viss kunskap och veta att en stor del av Kreta är "turistanpassat" och har mycket turister. Vad förväntade du dig egentligen? Att ha Kreta för dig själv? Dessutom finns det fortfarande ställen som inte är så exploaterade på Kreta. Varför bosatte du dig inte där då?

Grekerna i turistnäringen sliter häcken av sig 5 - 6 månader om året och försöker göra det så bra som möjligt för turisterna allt efter vad de kan och förstår, efter bästa förmåga. Men de kan inte tillfredställa alla.

Många turister känner en känsla av säkerhet när de kan få Kalles Kaviar, köttbullar och annat Svenskt (Nordiskt) där de är. Det underlättar säkert en hel del för barnfamiljer. De är på semester men får ändå lite hemmakänsla. Vare sig du eller någon annan har rätt att förneka dem det!

Åk någon annanstans och gnäll inte!!! Om man själv väljer att tillbringa två veckor på Kreta är detta "Lyxgnäll"!

Jag blir så trött...

Peter
Svara med citat