Visa ett inlägg
  #3  
Gammal 2015-03-19, 21:38
barni barni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Inlägg: 4
Standard Sv: Bostadsköp i Grekland?

Hej.
Jag samt min syster med familjer har köpt ett hus i Kiveri nyligen (2014)
Tänkte att det var köpläge nu att skaffa ett semesterparadis.
Jag gillar verkligen platsen samt huset, MEN vilken jobbig upplevelse det är att köpa hus i Grekland.
Vi hittade huset på nätet homegreekhome.com januari 2014. Vi flög ner o tittade på ett par hus, och beslutade att lägga ett bud på detta hus.

Här börjar allt strul:
Efter vi budat ett par gånger accepterade säljaren vårt bud o affären skulle genomföras av en lokal mäklare. Huset var byggt 2004 men aldrig riktigt färdigställt.
Vi gick noga igenom alla kostnader med mäklaren, skatter,mäklararvode,advokatarvode, notariarvode, mm.
Mäklaren informerade oss att det var nya lagar på G, så vi kunde inte slutföra affären just nu, men vi erlade handpenning i väntan på de nya grekiska lagarna skulle träda i kraft.
Nått som jag lärt mej nu är att VÄNTA är det vanligaste beskedet en Grek ger.
När tillslut de nya lagaran börjat gälla skulle affären slutas i Juni.
Alla papper skulle vara klara så vi flög ner för att slutföra affären.
Efter många besök på banken (fixa konto) skatteverket (registrera oss som skattskyldiga) samt ett annat skatteverk för att betala nån form av köpskatt 3% av något belopp som det visade sig var samma som köpeskillingen.
Samt diverse papper som intyg från svenska skatteverket att jag bor o betalar skatt i sverige mm. Så skall vi träffas hos Notarien för att slutföra affären. Jag,min svåger, Notarien, säljaren, min advokat,samt mäklaren.
Jag hade blivit ombedd att ta med 60% kontanter samt en bankcheck på resten.
Efter ca 3 timmars möte går det upp för Notarien, att vi är 2 familjer som skall köpa huset, 50% vardera. Och då kan vi inte slutföra affären för bankchecken stämde inte överens med hälften av köpesumman. efter ytterligare 3 timmars funderande skrevs ett köpekontrakt tillslut, där vi fick åka hem med nästan alla pengar i fickan, för att flyga tillbaks 1 månad senare med en ny bankcheck på rätt belopp.
När vi nu träffades och slutförde affären kom nästa överaskning. Vi fick iga kvitton från vare sig Notarius Publicus, vår advokat, samt mäklararvodet?
De bara skrattade efter att de tagit sina pengar o stoppat i fickan och sa att skall vi ha kvitton så kostar det ytterligare 25% moms, Vilket jag inte hade med mej.
Lite lurade men ändå glada att vi äntligen köpt huset, åkte vi hem till Sverige.
Nu skulle vi bara få ordning på tomten samt fixa vatten o elanslutning till huset, Vår närmsta Granne skulle hjälpa oss med detta eftersom han byggt huset samt hade några saker att färdigställa på huset som ingick i köpet.
Vår kära granne som vi trodde skulle hjälpa oss att färdigställa huset struntade i det, samt att det visade sig när vi skulle ansluta elen sa elbolaget nej, för huset stämde inte överens med bygglovet. Behövs ny ansökan om bygglov, fast dessa papper gjordes av en civilingenjör precis innan viköpte huset. Denna civil ingenjör har nyss gått med på efter ca 6 månader att göra om ritningarna på huset, men vägrar betala ny ansökningsavgift till byggnadsnämden (500 euro).
Jag har sagt att jag betalar detta om de bara fixar ritningarna.
I skrivande stund så har jag fortfarande inte fått nya papper men VÄNTAR tålmodigt, för nått annat kan man inte göra när man har med greker o papper att göra
Nu skall vi ner till vårt härliga hus över valborg, Hoppas innerligt att vi kan få el till huset då
Historien fortsätter eftersom vi även betalt vår granne pengar för att ordna med tomten vilket han gjorde halvklart, när jag vägrade betala mer pengar än vad vi kommit överens om sa han att jag får slutföra resten själv?

Det är ett stort problem när man skall ha hantverkshjälp att de alltid skall ha betalt i förskott, för att sedan be om mer pengar än överenskommet ,och det innan de äns är klara med det man kommit överens om.

Jag kan lugnt säga att jag är bränd av greekers moral, ljuga är bara förnamnet, sedan har dom en stolthet som jag inte förstår vad den kommer ifrån.

Jag ångrar inte att vi köpt ett underbart hus, men att jag var så godtrogen är nått jag ångrar bittert, Min granne har lurat mej på ca 10000 euro samt att köpa via mäklare med en advokat som skall se till att allt blir rätt är inget du kan lita på heller.

Ja-ja hoppas det blir sol iallafall.
Mvh
Barni
Svara med citat