Visa ett inlägg
  #13  
Gammal 2016-08-21, 23:21
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: Många drunknar på Kreta

Jag läste nu att mannen som dog var i 80-årsåldern. Tragiskt i alla avseenden, men äldre har ofta en tendens att överskatta sin simförmåga.

Jag måste få berätta om en ganska traumatisk händelse, som jag själv var med om för några år sen. Vi bor ju på västkusten och gick en dag ned till havet, när solen behagade visade sig en augustidag.
Vi gick ut på bryggorna för att bada, när dottern plötsligt påpekade "Titta pappa, hon simmar med ansiktet i vattnet!"

Ca 70-80 m ut såg jag en kvinna som låg med ansiktet ned i vattnet och frustade. Hon försökte simma, men kom ingen vart. Sen tidigare vet jag att det kan vara rätt strömt en bit ut.

Vi förstod snabbt att detta var en nödsituation och agerade därefter. Märkligt nog hade vi inga mobiler med oss, men jag bad min fru att se till att ringa 112 samt att ta hand om vår då, icke simkunniga dotter.

Vi var i princip ensamma på bryggan. Jag tog frälsarkransen på bryggan och kastade mig i. Nådde fram till en äldre kvinna som var helt okontaktbar. Blå i ansiktet och med fradga bubblande ur munnen. Jag började bogsera henne in och försökte hålla hennes huvud ovanför vattnet.
Samtidigt fick jag sällskap av en ung kvinna som också hoppat i och började hjälpa till. Med gemensamma krafter lyckades vi hålla hennes huvud ovanför ytan och få in henne till grundare vatten, där andra krafter tog vid och fick upp henne på bryggan. Själv var jag helt slut och låg flämtande kvar i vattenbrynet. Under själva räddningen trodde jag att jag själv skulle stryka med på kuppen. Så tungt var det.

Ambulanshelikopter anlände och fick med sig kvinnan. Några månader senare annonserade hon efter sina "räddare" och vid telefonkontakt, ville hon bjuda oss på tårta. Kvinnan som var i 70-årsåldern var på besök hos sin dotter o barnbarn och skulle "bara" ta en simtur. Ett antal år senare gick hon bort, av naturliga orsaker och dottern kontaktade oss senare och tackade oss för de extra åren son hon och barnbarnen fick med henne.

Oj, det blev visst en halv roman, men detta är en händelse som etsat sig fast i minnet för all framtid!

/Netwolf
Svara med citat