Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2017-09-20, 09:29
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 750
Standard Resan till Samos

Igår eftermiddag landade vi på ett regnigt 11-gradigt Landvetter.
Skillnade kändes i hela kroppen efter en vecka i Pythagorion med upp mot 35 grader.
Vi har haft det så härligt!! Boendet på Glyfada Village passade oss utmärkt. Ett krypin med stor markaltan. Känndes som man bodde i en liten stuga. Ägarparet var jättegulliga! Frun bjöd frikostigt på kramar och pussar på kinden haha...men kom även med fat med vindruvor. Vi hade wifi vid baren som vi hade självsevering i, vin, öl, läsk, kaffe o glass. Pengar i låda!
Det fanns en pool, lummig trädgård och tyst o lugnt och hemtrevligt. Husdjur fick vi på köpet. En kattflicka kom varje morgon o eftermiddag för lite mat. Vill man bo lite spartanskt så väljer man absolut detta! Det enda negativa var flugfäna i skymningen. Särskilt maken som fick bjuda dem på många kliande bett. Undrar om det är mindre av dessa vid boende närmare havet?

Vespa hade vi hela veckan förutom dagen med bil. Då åkte vi mot Samos stad. Påminde lite om Zakynthos stad. Vi kände ingen längtan att stanna där i värmen så vi åkte till Kokkari.
Det hade jag sett fram emot men blev lite besviken
Konstaterade att det var mycket finare på kort än i verkligheten.
Själva byn var fin att promenera i. Restauranger i mängder vid havet men inte riktigt en plats jag vill bo på.
Vi for vidare och och stannade vid flera små fina stränder:Kervelis Beach, Posedonio, Aliki Beach mm. En härlig rutt med utsikter och kringelikrokvägar.

Annat vi gjorde:
Vespade till Psili Ammos 1. Härlig sandstrand med fint bad!

Vespade till lilla mysiga byn Ireo och vidare mot Papa Beach.
Vilket annorlunda badställe! Där trivdes vi verkligen bland klippor och olika stenetager med solsängar.

Vi spenderade en dag på havet i Capten Andreas båt mot ön Samipoula. Stopp vid öns paradisstrand och barbecue på en annan strand. Vi fick välja på fisk eller kött. Därtill bjöds ouzo, kaffe med cognac i och på båten fick vi Samosvin, juice och frukt. Kaptenen som var en riktig "sjörövar Fabbe" hade en liten tamget med sig som följde honom som en hund
Resan bokade vi i hamnen och kostade 30€/pers inkl. middagen och rekommenderas verkligen!!

2 gånger spenderade vi på vår närmasre strand Potokaki.
Gratis solstolar och häftig underhållning av plan som startade och landade. Inga problem för mig att bada vid stenstranden för i sista stund slängde jag ner badskorna i resväskan

Liten miss med matställen i början men Kalimeratips gjorde så att vi åt jättegott resten av veckan

Att vespa på Samos var inga problem. Fina vägar och väldigt lite trafik. En kväll blev vi faktiskt stoppade i en blåskontroll

Som ni kanske kan räkna ut, jag blev verkligen förälskad i Samos!!💙💚💛
Det blir en återvöndarö!! Massor att se, härligt och lugnt!!
Vi missade endel vi hade tänkt göra för värmen var HETTA!!
Vi hamnade i Pythagorion med hjälp av er Kalimerianer!
Tack!!
/ Kajja
Svara med citat