Visa ett inlägg
  #5  
Gammal 2017-05-14, 10:46
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Grillad fisk i Grekland.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg

Lägg så därtill de "Small fishes", de som friteras hela med såväl huvud som
ben och inälvor kvar. Att knapra på dessa fiskar skulle jag aldrig komma på tanken att inmundiga.

Arne
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Small fishes är en delikatess, finns i flera varianter kan man säga. Minns inte namnen på de olika varianterna nu men de är från c:a 4-5 centimeter upp till knappt decimetern. Eventuella inälvor och ben är mikroskopiska och känns inte alls, det är enbart hjärnspöken som hindrar en från att avnjuta denna perfekta delikatess till ouzo eller öl. De är kraftigt friterade vilket ger en krydda i sammanhanget.


En lunch på Telendos är ett MYCKET KÄRT minne för några år sedan då jag fick mina älskade small fishes, ett STORT fat vilket tog c:a 3 timmar att avsluta inklusive en del annat bilagt.


/Hasse
Det är väl bra att vi är lite olika i smaken. Om alla vore förtjusta i fisk så blev det kanske inte så lätt, och väldigt mycket dyrare.

Jag liksom Hasse gillar att käka "small fishes" då och då. Dock inte för ofta eftersom jag tycker att friteringen då kan göra att magen inte blir så glad. Men ......

..... en riktig favorit bland "small fishes" är Maridaki eller möjligen Atherinas, eftersom de är bland de mindre varianterna. De lite större "small fishes" är jag inte så förtjust i.

En riktig höjdare är att inta en portion Maridaki tillsammans med bröd, tzatsiki, ouzo och vatten. Och helst gör jag det då på en av tavernorna vid fiskmarknaden i Egina stad där jag samtidigt kan beskåda det grekiska vardagslivet både bland tavernagäster och förbiflanerande lokalbefolkning som är ute och handlar.

Masse
Svara med citat