Ämne: Hanioti
Visa ett inlägg
  #5  
Gammal 2007-07-09, 17:09
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Hanioti

Jag kan inte uttala mig om Hanioti, men eftersom det är en ort dit researrangörer har sina resor så givetivs blir det mer turistifierat än andra platser.

Å andra sidan finns det så mycket att se i hela Halkidiki att det kan löna sig för er att hyra bil och köra runt. Vägarna är mycket bra överlag och badmöjligheter finns ju överallt runt både Kassandra- och Sithonia-benet.

Athos-benet har sitt absolut sista stopp i Ierisos, i varje fall för kvinnfolk, men man kan åka båt utmed kusten och se klostren därifrån. Här är det rena turistifieringen som råder och ang souvenier lönar sig att vänta med sitt inköp tills man kommer till någon annan by. För ett par år sedan var jag på besök i Ierisos och tittade igenom "souvenir"-sortimentet och jämförde med Asprovalta (Athosbenets början och en bit norrut via fastlandet) Det var dubbla priset för en exakt identisk fotokalender och så är det säkert fortfarande.

Vill ni komma Grekland riktigt nära ska ni köra runt i övre delen av Halkidiki, den del som ligger ovanför benen, uppe bland bergen. Här uppe möter man den grekiska vardagen, gästfriheten och nyfikenheten Visst kommer det turister även dit där men det är inget man lever på eller gör så stor sak av.

Kör man upp i de här byarna bör man ha i åtanke att allt stänger på eftermiddagarna. Mellan kl 13/14 och fram till 17 går folk hem och äter och sover och då kan det vara mycket svårt att ens hitta en kiosk som är öppen.

//Zanét
Svara med citat