Visa ett inlägg
  #116  
Gammal 2012-06-22, 11:15
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
På mitt SparbankenVisa-kort står det uttryckligen i övre vänstra hörnet "Bankkort". När jag använder det för kontantuttag i andra bankomater än de som tillhör Swedbank/Sparbanken, oavsett om det är i Sverige eller utomlands, blir jag debiterad en avgift på 10 kr.

Vad gäller ränta på uttaget så är det så vad gäller Sparbankskortet, att endera har jag insatt tillgodohavande på kontot som jag tar ut av eller, om så inte är fallet, så utnyttjar jag en beviljad kredit som kostar ränta. Såvitt jag kan se så är detta med ränta på ett "kredituttag" ingen skillnad oavsett vilket kort som används. Jag vet inget institut som lånar ut pengar gratis i sådana sammanhang. Annat är det med den factoring som gäller i t ex Visa, MasterCard mfl, men det gäller ju enbart köp som görs och faktureras i efterhand. Det är väl såvitt jag förstår det som menas med "kredit-kort".
Hmm... Det är tydligen många olika benämningar i "pengabranschen". Vad jag menar med bankkort är ett kort som är direkt kopplat till ett lönekonto eller sparkonto på min bank. När jag gör ett uttag eller handlar, oavsett om det är i Sverige eller utomlands, så dras pengarna direkt från det kontot. På ett sådant kort får det inte förekomma någon uttagsavgift inom Sverige eller inom euro-området. Skandiabanken har ingen sådan avgift någonstans i världen. Däremot har man, precis som många andra banker, ett procentuellt "valutapåslag" på alla köp och uttag utomlands.
!! - Edit: Nu kom jag på det... Betalkort!! Så heter ju ett sådant kort jag beskriver här. Betalkort alltså...


Med kreditkort menat jag ett kort som inte har någon som helst koppling till min vanliga bank. Till exempel CoopMedMeraVisa (som ges ut av MedMera Bank AB) som min sambo och jag har var sitt och som vi använder till i princip alla kortköp. Och vid köp utomlands har man alltså inget "valutapåslag"! Vi får en gemensam faktura en gång i månaden. På förfallodagen betalar vi alltid hela fakturabeloppet räntefritt och har alltså lånat pengar "gratis" i upp till 55-60 dagar. Däremot kostar eventuella kontantuttag 10 kronor per uttag samt att uttagsbeloppet blir räntebärande om vi inte, som Masse beskriver, i förväg har satt in extra pengar så att vi har ett tillgodohavande utöver det beviljade kreditbeloppet.

Coop-kortet har visserligen en årsavgift på 95 kronor men den tjänar vi snabbt in genom återbäringen, även på allt som är köpt utanför Coop.


/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2012-06-22 klockan 12:14. Anledning: Tillägg
Svara med citat