Visa ett inlägg
  #105  
Gammal 2012-06-20, 17:25
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Min erfarenhet är att det för det mesta blir billigast att ta ut euro på resmålet. Därför brukar vi spara överblivna euro från förra resan så att vi klarar första dagarna och sedan ta ut på plats. Och billigaste kortet jag hittat är CoopMedMera-Visa. För att testa när jag var på Mallis för två veckor sedan gjorde jag vid samma tillfälle två uttag om vardera 100 euro.

Det ena gjordes med Swedbank Visa och då debiterades för 100 euro 914,81 + en avgift på 10 kronor. Det andra uttaget gjordes med CoopMedMera-Visa och för det debiterades 901,29 + ingen avgift. CoopMedMera har inget %-påslag på växelkursen och debiterar ingen avgift.
Njaae... det stämmer inte riktigt.

Om du inte har satt in "extra" pengar på ditt kort kommer du att få betala ränta på ditt kontantuttag. Det åkte vi på när vi hade varit i Prag. På senaste fakturan fanns det en post som hette "Månadsränta" och så här stod det på baksidan: "Observera att kontantuttag som belastar krediten blir räntebärande från uttagsdagen." Den informationen går även att hitta på CoopMedMera:s hemsida här.

Så om du gjorde ett automatuttag nu i juni månad kommer själva uttagsbeloppet att vara med på din julifaktura. På fakturan i augusti kommer du sedan att få en post med ränta på uttagsbeloppet för tiden från uttagsdagen till du betalade julifakturan.

Dessutom är det faktiskt 10 kronor i avgift per uttag. Så här står det på hemsidan:
"Kontantuttag i automat i Sverige och utomlands:
Du kan göra upp till 3 uttag per dygn med upp till 5.000 kr per uttag. Per rullande 8 dagar kan du göra upp till 5 uttag, dock totalt max 15.000 kr. Maximibeloppet per uttag kan variera mellan olika bankers automater. Avgift 10 kronor per uttag."

Men det stämmer att dom inte har något valutapåslag, det var därför vi testade att ta ut pengar i Prag. Men som sagt, eftersom vi fick betala ränta på uttagsbeloppet så lönade det sig inte...


/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2012-06-20 klockan 18:02.
Svara med citat