Visa ett inlägg
  #8  
Gammal 2007-06-26, 14:50
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: 1000 frågor (vi flyttar snart!)

Nu vill inte jag verka som en moraltant men, kan inte flickorna dela rum och du kommer ner lite i hyra, eller varför inte låta alla 3 dela rum i början
Efter tiden går kan du ju byta upp dig till större lägenhet, och kanske har även du börjat jobba då. Att leva på 400 euro en familj på 3 barn är svårt i Grekland. Det är dyrare att leva här än i Sverige, det är min erfarenhet.
Eftersom jag är i Sverige varje sommar kan jag jämföra att handla mat där och här.

Att köpa hus skulle jag inte rekomendera, prova först att bo i Grekland och känn efter om det verkligen var som du trodde. Vis av erfarenhet kan jag säga att saker inte riktigt är som man tror när vardagen kryper på.
Även barnen behöver tid att anpassa dig.

Angående skola, vi flyttade ner i april och min son fyllde 6 år i juni, hans pappa pratade grekiska i Sverige hela tiden så grunden hade han men att prata så mycket kunde han inte. Han började grekisk skola i september.
Jag ville att han skulle ha sommaren på sig att lära sig och acklimatisera sig. Grekiska skolan var inget problem, barn snappar upp språk snabbare än man tror. Jag var aldrig orolig för detta, samtidigt började han i svenska skolan, vilket jag ville att de skulle gå i, tänk om vi utav någon anledning var tvungna att flytta tillbaka, En trygghet att de parallelt gick i svensk skola. Min dotter fyllde 4 i juli samma år vi flyttade ner, efter sommaren pratade hon grekiska som en infödd. Språket är det minsta problemet.

De andra 2 barnen tycker jag att du ska sätta in på kommunalt dagis så deras språkkunskaper blir bra, så fort som möjligt.

Har inte din man pratat grekiska med barnen i Sverige ?

Man börjar med engelska i 3 an, men innan dess har barnen oftast gått i frotistiro i 2 år.

Eftersom hon redan fyllt 7 år och i Grekland börjar man skolan när man är 6 år tycker jag absolut inte att du ska vänta 1 år med grekisk skola, då kommer hon vara 8 år, extralektioner i Grekiska är dyrt ca 30 euro per timme, och du kanske måste anlita någon minst 2 ggr per vecka 2 timmar per gång.

Matte kommer de så klart att börja med i 1 an men det gör man ju i Sverige oxå, att skriva grekiska kan ju inte heller de andra barnen så där är de på samma nivå.

Det finns ingen möjlighet om ni har släktingar att skicka barnen tidigare så de hinner snappa upp grekiskan redan nu.....

Det här är mina erfarenheter, Grekland är inte bara sol och hav, att leva här är inte så lätt som man kanske tror speciellt inte när man barn, nu har inte din man bott här på 17 år så allt är nytt även för honom. Min man hade inte bott i Grekland på 9 år när vi flyttade ner och han tyckte att det var som att börja om och mycket var annorlunda.

Lycka till

Monica
Svara med citat