Visa ett inlägg
  #31  
Gammal 2011-10-07, 04:46
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 893
Standard Sv: Göran Schildt

Vid det här laget har jag hunnit läsa både "Solbåten" och "Ikaros hav". Dessa hör till samma "serie" som "I Odysseus kölvatten". Solbåten handlar inte om Grekland utan om en segling på Nilen. Ett verkligt äventyr! Mycket våghalsigt att ge sig på en sådan resa skulle jag vilja påstå, stackars Daphne-båten har det inte lätt på den resan inte. Också resenärerna råkar ut för värre faror än vad som mött dem i de grekiska vattnen. Boken är utkommen 1956 så vill man lite tillbaka i tiden och ta en titt på en värld som inte finns mera så kan jag rekommendera. Och trots att boken inte handlar om Grekland finns där nog lite grekisk krydda.
"Ikaros hav" är alldeles lika underbar som "I Odysseus kölvatten". Resan börjar i Venedig och slutar i Beirut därifrån de fortsatte färden mot just Nilen. Det skulle finnas mycket att skriva om denna bok, men nu har jag inte så mycket tid. men bl.a kan jag nämna om episoden när Göran Schildt och hans dåvarande svenska fru Mona (som alltså följde med på alla dessa resor) tillsammans med sin italienska vän hade för avsikt att köpa ön Scorpios, alltså den ö som ägs av Onassis. Tänkt om det hade gått så? Men icke sa Nicke, i stället gick det så här: "Vi insåg den nedslående sanningen: liksom alla italienare hade Paolo uttömt sin entusiasm i ord och stundens övertygelse och greken hade följt en av sin nations typiska reaktionsmönster, dvs. vädrat en god affär. De enda som tagit det hela på troskyldigt allvar var de dumma nordborna, dvs. vi". Något att tänka på i dagen EU-värld?
Det enda så att säga negativa med denna bok är att de fortfarande inte kom till Leros.

/ Anne
Svara med citat