Visa ett inlägg
  #25  
Gammal 2011-02-15, 17:50
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 893
Standard Sv: Göran Schildt

Nu är det redan ett tag sen jag läste ut "I Odysseus kölvatten" och har sedan dess också läst Göran Schildts "Vinterkriget som fars, en ung mans dagbok 1939-1945". Och ja, jag måste ju kommentera lite. "I Odysseus kölvatten" är nog en helt underbar bok som kan rekommenderas åt alla! Den utkom 1951 så det är ju inte precis färskvara, men det är ju en del av charmen. Bara måste citera lite, det handlar om när de kom till Patras:

"Våra negativa erfarenheter började hos bensinförsäljaren. Ingen bensin utan tulltillstånd, inget tulltillstånd utan banktillstånd, inget banktillstånd utan telefonsamtal med statsbanken i Aten och inget telefonsamtal utan dryga "expeditonsavgifter". När vi efter fyra timmars demarscher i trettiofem graders hetta genomvåta av svett åter stod i bensinhandlarens butik med det begärda dokumentet fick vi höra:
- Jag glömde säga att bensinförsäljarna strejkar sedan tre dagar!"

Så kanske Grekland i alla fall har gått lite framåt, eller känns det likadant ännu idag? Ja, säkert kan man känna igen dagens Grekland där också.

Förresten så säljer villaschildt.fi en del av hans böcker. Bl.a just "I Odysseus kölvatten". Funkar i alla fall i Finland, vet inte om de kan sälja till Sverige. Efter att jag läst "Vinterkriget som fars" blev jag ännu mera intresserad av Göran Schildt, tycker han gör ett så rakt och ärligt intryck. Och en verklig medlem av "ankdammen" var han tydligen kan man ju säga som finlandssvensk.

Men den boken som Neoma efterlyste har jag nog inte ännu hittat, men kanske jag kommer dit en vacker dag. Eller har du kommit på det, Neoma?
/ Anne
Svara med citat