Visa ett inlägg
  #4  
Gammal 2012-03-26, 10:25
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Resa med allergiska barn i Grekland (Kreta/Platanias)

Min, nu vuxna, son är också allergisk mot en hel del, bl a har han ganska kraftig allergi mot ägg och fisk och är även allergisk mot hasselnötter.

Tidigare har han rest med mig till Grekland ett antal gånger, sammanlagt flera månader. Vi har alltid ätit ute på kvällarna och det har gått mycket bra. Han har ofta ätit olika grillade rätter såsom souvlaki, gyros, grillad kyckling, mm. Dessa serveras som regel utan sås i Grekland. Även vissa enklare gryträtter som lamm och kalv i tomatsås har funkat bra. En enda gång har han blivit dålig då den grillade kycklingen serverades med en sås (trots att det inte stod på menyn). Servitrisen bedyrade att den absolut inte innehöll ägg men det stämde alltså inte. Kakor och sötsaker har han helt undvikit för att inte få i sig ägg och hasselnötter. När det gäller glass så har vi hållit oss till isglass.

Vi har haft många härliga dagar i Grekland och sonen älskar grekisk mat!
Mitt råd är alltså att njut av resan och tveka inte att äta ute (det är en av höjdpunkterna med en Greklandsresa). Men använd ert sunda förnuft: välj "säkra" maträtter och undvik helt sådana saker som såser, dressingar, bakverk, mm. Dvs ungefär samma saker som gäller om man äter ute i Sverige. När det gäller personal på tavernor etc så har de ofta förståelse för allergi, men det är inte alltid de är så medvetna om hur maten tillagas och språket kan också ställa till problem. Så använd ert sunda förnuft och er erfarenhet istället och ta det säkra före det osäkra.

Ha en riktigt trevlig Greklandsresa!

Senast redigerad av Smultron den 2012-03-26 klockan 10:43.
Svara med citat