Visa ett inlägg
  #67  
Gammal 2015-07-02, 12:26
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Att lämna euron...ja, krasst samhällsekonomiskt kanske det är det bästa men jag tror att ni underskattar den misär det kan innebära.

Intressant att många här på forumet helt plötsligt tror på det mycket mer än vad grekerna gör.

Nu verkar en majoritet vilja rösta ja i folkomröstningen och ca 75% vill ha kvar euron.
Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Vad gäller opinionsmätningar så har jag aldrig tagit dem med en större nypa salt än jag gör den här veckan Det är alldeles för ovisst och svänger alldeles för snabbt.

Men den där misären ... Hur tror du att det skulle bli? Det är ingen kritisk fråga, jag är uppriktigt nyfiken. Jag tyckte precis som Masse att den där statsvetarens åsikter lät rimliga och jag tänker också att Grekland kanske får det bättre utanför euron. Men hur får de det? De har ju ingenting! De har inget att exportera, de importerar massor, och importen skulle bli jättedyr. Det enda som skulle öka är väl turisminkomsterna eftersom det skulle bli billigare för oss igen. Men hur skulle det se ut i övrigt?
Jag är smärtsamt övertygad om att våra grekiska vänner får ett rent h-e om och när man går i statsbankrutt och lämnar euron. Det blir på kort sikt säkert mycket värre än om de kan få hanka sig vidare med euron och konstgjord andning från trojkan. Men jag tror tyvärr också att det är enda vägen om man inte för evigt skall leva ungefär som man gör nu eller troligen ännu sämre. Men fy vale vilken smärtsam operation det blir.

Men förr eller senare nödvändig. Kanske går det med EU:s hjälp att hitta en mera långdragen och mindre riskfylld Grexit-process, vilket kunde gagna alla parter. Det gäller ju att patienten överlever operationen och det kortsiktiga kaos som det mycket väl kan leda till.

Masse
Svara med citat