Visa ett inlägg
  #20  
Gammal 2012-08-01, 11:45
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Matbuget en vecka 2 pers?

Citat:
Ursprungligen postat av Ia Visa inlägg
Heisan... tror nok jeg har vært på dyrere øyer

Når det gjelder frokost med så mye godt til bare 2,50 pr. person så er man sikkert avhengig av å finne riktig store supermarkeder hvor man kan handle stort og billig... Bare en yogurt koster jo over 1 euro i vanlige små supermarkeder der jeg har vært...

Vann er gjerne det som "stjeler" fra budsjettet og som man ofte ikke tenker på.. trenger gjerne minst en stor flaske hver pr. dagutenom måltid. kjøp stort/4 el.6 pakk, så er det billig.
Ja, Kreta er trolig en del billigere enn mange små øyer som importerer mye, også av det som produseres i overflod på Kreta.

Vi handler det aller meste av vårt daglige behov i en lokal butikk som har delvis egen produksjon av mye (frukt/grønt/olivenolje/vin osv) samt kjøper inn lokalt, men butikken ligger i en turistort ved sjøen mellom Chania og Rethymnon.
Yougurt kjøper vi i spann på en kilo (de får man også her!) som holder til 10 porsjoner og koster under 4 euro, honningen er lokalprodusert, eggene fra butikkens egen produksjon koster 23 cent for enorme egg, olivenoljen er jo nesten gratsi (det er også rakien!), og har vi handlet for 30 euro i den butikken så har vi en del bæreposer med frukt og grønt, egg og bacon, ost og skinke.
Resten kjøper vi i en nærbutikk som har litt av alt og spesialisert seg på expats samt på den lokal Inka-butikken.
Lokalproduserte pølser enten hos Inka eller den lokale slakter koster ikke mange euro for en middag for to og er ordentlig mat.

Og skal vi skeie helt ut så drar vi til Jon the Butcher i Vamos, men i forhold til Norge er det billig, meget billig, også hos han!

Vann drikker vi fra eget kjøleskap og gjerne med isbiter til og koster ikke noe (50 cent for 1000 liter). Hvorfor kjøpe vann i flasker når vannet i springen er godt?

Gresk salat på en taverna er så stor at den holder fint til tre personer så når den koster 4 euro så blir ikke det så mye per person. Tre forretter delt på to metter nok. To hovedretter delt på tre metter i allefall oss og når disse koster 5/6 euro per stykk så går mitt regnestykke opp. Ingen grunn til å kjøpe så mye mat at man enten lar det ligge igjen eller man spsier mere enn man orker eller har godt av?

Jeg synes ikke det!

ps
har heller ikke noe problem å lage en regning på 40/50 euro per person når man spiser dyr fisk (black snapper for ekesempel) og pøser på med god vin fra flasker.
Svara med citat