Visa ett inlägg
  #9  
Gammal 2010-08-03, 03:55
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Bankomater, hyrbilar och stora supermarkets?

Citat:
Ursprungligen postat av Alfva Visa inlägg
Hej Hallå!

Och sist men inte minst, ni som kanske varit där nyligen (eller har bra minne) kommer ni ihåg hur mycket bilhyra kostar/dag?
Det här ska bli SÅ spännande!
Som nysskommen från Kefalonia kan jag konstatera att det är billigare att hyra bil på platsen än att förboka hemifrån via en resebyrå. Airtours skriver på sin hemsida att det är billigare att boka hemifrån. Jag betalade 1500 kronor för bil kategori A för tre dagar. På platsen visade det sig att man måste tillägga 30 euro för att täcka försäkring för underrede och däck, alltså ca 185 euro sammanlagd kostar att boka hemifrån när man inte vill betala eventuell självrisk och vill ha full försäkring. När man bokade bil kategori A för tre dagar via Airtours på platsen då kostade det 135 euro, alltså 50 euro billigare. När jag nämnde om den falska marknadsföringen till reseledaren på platsen gjorde hon ett dumt ansiktsuttryck och sade att man åtminstone vet att man har bilen tillgänglig när man önskar. Hon förmedlade bilar på platsen till andra gäster utan att nämna att det blev strejk och brist på bränsle på hela ön under hela veckan. Det nämnde om biluthyraren först då hyreskontraktet var underskrivet.
Vi fick bil tankad med 5/8 delar och lämnade med samma innehåll efter tre dagar. Under två första dagar körde vi runt ön och på den tredje dagen åkte vi bara till Platis Gialos stranden. Biluthyraren skakade på huvudet hur vi kunde lämna bil med samma bensininnehåll när det inte var möjligt att skaffa bensin på hela ön. Ett mirakel? Vi åkte till Argostoli och sedan körde norrut men ingenstans kunde man köpa bensin. Det var tisdag och först skulle bensin komma på söndag, blev ofta svaret. Vad göra? Jag började be till Gud om tillgång på bränsle. Plötsligt fick jag en idé att svänga mot Agia Efimia. Vid första bensinstationen saknades bränsle men vid andra fick vi som sista kunder bensin för 10 euro. Bilarna bakom oss vände besvikna eftersom bränsle tog slut. Vi åkte till Assos där vi tog lunch. Jag fortsatte min bön till Gud eftersom jag visste att bensin inte räcker för längre körning. En turist från Sydafrika gav mig råd att pröva på vägen mot Fiskardo. Vi gjorde så och igen slutade bränsle när vi fick full tank till vår bil. Andra bakom oss vände igen besvikna från bensinmacken. Nästa dag körde vi runt ön medan alla andra bilar stod stilla på parkeringar. Att det räckte med bensin vid inlämnandet med samma innehåll som när vi fick den och att vi fick bensinrester två gånger är ett under.
Svara med citat