Visa ett inlägg
  #11  
Gammal 2011-06-12, 06:17
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

1. Jag vill börja med att säga att jag har ingen aning om vem Seukel är, eller har kontakt med vederbörande.

2. Ibland verkar ni inte ta Greklands problem på allvar... Eller så ser ni inte hela bilden. Eller inser konsekvenserna av vad som händer när ett land blir bankrutt.

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Du förutsäger att banker (alla, även privata mao) går omkull.
De behöver inte gå omkull direkt, det tar en dag eller två, men två sekunder efter att Grekiska staten förklarat sig bankrutt stänger de och stänger dessutom alla bankomater. För att skydda sina tillgångar. Men det är ju inga problem med ATM idag!

Citat:
Att betalningssystemen havererar. Bankomater kan inte lämna ut pengar. Resecheckar och kortbetalningar kommer inte heller att fungera.
Betalningssystemet havererar direkt, ja. I en sådan situation kan det finnas, fast i Greklands fall liten, risk för hyperinflation. Då fungerar heller inte externa betalningsmedel. Som kort tex.

Citat:
Jag säger inte att du har fel, jag har nämligen ingen aning om vad som sker om en stat ställer in betalningarna. (har aldrig hänt i ett land ingående i en stor valutaunion vad jag vet)
Det finns ju ett antal stater som gjort det de senaste 30 åren. I både Afrika och Sydamerika. Med förödande konsekvenser... Dock inga i valutaunioner vad jag vet heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
Intressant. Lite ödesmättad men inte helt osannolik.

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Här kommer en länk till en mer balanserad bedömning från Di/SEB :
http://mobil.di.se/c.jsp;jsessionid=...ticleId=237488
Jag vill inte kalla den balaserad. Snarare klen och oinitierad och det verkar mer vara reklam för killen som nämns vid namn 10 gånger i artikeln... DI brukade vara seriösa... Hmmm... Jag har själv skrivit många artiklar i andra sammanhang som blivit publicerade. Tidningar är lata ibland och tar in artiklar som någon annan skrivit åt dem...

Men låt oss ponera att sanningen ligger ungefär mitt emellan dessa analyser. Bara det är illa nog...

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Självklart finns det pengar i bankomaterna - jag har tagit ut vid flera tillfällen de senaste två veckorna.
Idag ja. Inga problem. Det fungerade perfekt på Tilos för mig med. Men faller Grekland... Då stängs de.

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Bankomaterna kommer alltid att funka, inga problem.
Nej. Som jag sade. Om staten går i putten, stänger bankerna, och då stänger bankomaterna också...

Det fungerar ungefär så här: OM Grekland skulle tvingas förklara sig bankrutt så rusar folk till bankerna, de har redan börjat lite smått, för att ta ut sina pengar. Men det finns ingen bank i världen som har så mycket kontanter så de kan betala ut det som kunderna har satt in. I en sådan situation tömms hela systemet på kontanter vilket ställer till ytterligare kaos.

Bankundernas pengar är bundna i andra tillgångar som nu antingen är värdelösa eller omöjliga att sälja... Dvs banken kan inte betala ut vad de är skyldiga kunderna och går i konkurs! Enkelt. Därför har Seukel rätt. Det har hänt förr och kan hända i Grekland.

Och då är nästa fråga vad gör kunderna...? Går hem och säger att det var ju en himla otur? Knappast. Det blir ett djävla liv... Och DÅ vill jag inte vara där...

Peter