Ämne: Chania...
Visa ett inlägg
  #9  
Gammal 2017-05-18, 22:05
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Chania...

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Även vi ska till Kreta i år och förra gg var 2012 och innan dess 2007, så det är tydligen femårscykler här med

Dessutom exakt samma cykel! 2007, 2012 och 2017
Men det blir min första resa som halvlam till Kreta.


Vi reste till Karpathos i juli 2014 tre månader efter stroken.
Jag sade till sambon häromdagen att jag minns nästan alla resmål väldigt bra Karpathos stad minns jag knappt även om jag minns ön rätt bra. Tror det har att göra med att vi bodde på Alimounda Mare och jag envisades med att gå (släpa) mig in till stan minst en gång om dagen och jag var så djävulskt trött varje gång att jag knappt minns något av staden men våra utflykter med taxin minns jag väldigt bra.
Det har blivit en (rolig) tradition sen en 7-8 år tillbaks att när vi hittar en mysig gubbe som är taxichaffis så bokar vi honom till en halv eller heldag.
Vi brukar välja ut något som vi vill se så får mysgubben välja resten till oss!


Det var med sorg i hjärtat för oss att pga av lite olika nedkomster av barnbarn så hoppade vi över Grekland 2015, men förra året var vi på samos!


Vi hittade vår mysfarbror Lefteris och bokade en tur på c:a 4 timmar.
När han kom nästa dag till vårt hotel så hade han sin dotter Lesbhiana (ursäkta stavningen??) med sig för hon skulle skolas in och ta över taxirörelsen en dag.
Lefteris pratade ingen engelska alls och dottern pratade nästan ingen engelska alls, men gudatrevligt det hade vi!!


Det blev så av slumpen att vi åkte taxi med Lefteris nästan varje gång vi skulle ta en taxi trots att det fanns ganska många chaffisar så vi skrattade gott.


Sen en dag när vi gick på stan så hojtade och viftade Lefteris på oss så vi gick de femtio meterna bort till honom. Han slet upp bagageluckan och sträckte en påse med presenter till Sambon och sade, Detta är till dig från Lesbhiana! Och sedan sträckte han sig efter en påse till mig från honom!
Jag vet, nu nickar alla och tänker: Det är därför vi älskar Grekland!


Neta fick broderade handdukar och fina grytvantar broderade med Samos på! Jag fick en flaska torrt samosvin, en flaska sött samosvin som var gudagott och en 2 dl flaska med ouzo.


Det var en mycket trevlig gest, det är såna små men ändå oerhört stora gester jag värderar högt!!


Helsike, nu sabbar vi Chaniatråden och dessutom ropar sambon att hon vill gå lägga sig så jag måste stänga ner datorn nu!
Svara med citat