Visa ett inlägg
  #39  
Gammal 2009-05-17, 08:51
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Hur påverkar finanskrisen ditt resande?

Selv om jeg kanskje er noe utenfor spørsmålet i tråden har jeg opplysninger som kan bidra til å besvare det som er det egentlige temaet, finanskrisens påvirkning av den enkeltes reiseplaner.

I nasjonale og utenlandske aviser kan du lese at Hellas er mer rammet av krisen enn mange land i Europa. Det er først og fremst engelskmennene som svikter i år. Det er ikke noe under ettersom pundet har falt mer enn 25 %!

Flere av de store hotellene her i distriktet har ikke åpnet ennå!

Det merkelige er at det også gjelder hotellene i luksusklassen.

Minos Beach og St Nikolas Bay her i Agios Nikolaos. Av luksushotellene i Elounda er bare Elounda Mare åpent.

På stranden i Agios Nikolaos er det vanlig at solsenger og parasoller kommer ut 1. mai.

Pr. i går, 16 mai var det bare den ene bystranden i AN som hadde parasoller.



Kitroplatia er den mest populære bystranden i Agios Nikolaos.

Ikke nokk turister til at det kan lønne seg å sette ut stoler og parasoller.

For et år siden var denne stranden full på denne tiden!

Vannet holder 22 grader og temperaturen i luften har gått opp mot 28 den siste uken.

Også tyskere og italienere har sviktet sterkt.

Vinneren er Kroatia! Etter krigen ble mesteparten av turismen gjenoppbygget ved at utenlandske konsortier pumpet inn mye penger.

For å fortsette med de tallene jeg leser i greske aviser er det merkelig at Kreta ser ut til å være sterkere rammet enn Hellas for øvrig!

Denne nedgangstendensen startet allerede for et år siden. Den har ingen ting med krisen å gjøre.

Mange av de tradisjonelle Hellasturistene søkt mer fjerntliggende reisemål, Syd Amerika, Asia etc.

Her i Agios Nikolaos er situasjonen kritisk. Turopperatørene kuttet ut byen for flere år siden da lønnsomheten er bedre i ”turistmaskinene”.

Et lyspunkt er nordmennene! De hotellene som tradisjonelt har flere norske gjester melder om en svak økning!

Det er en spesiell målgruppe voksne selvstendige mennesker som kom hit med Saga, Ving og Startour før de kuttet ut byen.
De fortsetter å komme samtidig som de tar med seg venner og venners venner.

Dette er folk med reiseerfaring som ikke lar seg påvirke av turoperatørenes selgere.
Svara med citat