Visa ett inlägg
  #7  
Gammal 2017-02-14, 23:28
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Standard Sv: Koufounissi i Juli

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Den bilen minns jag också. Jag tror, precis som du skriver, att det var den enda bilen på ön då jag var där första gången (1997). Den tillhörde Finikas om jag inte minns helt fel.

Nu går det som sagt buss till bland annat Pori beach. Kostar 2.50 €.
Nja.... det fanns nog några fler bilar
Vi var där första gången i maj 1996 och då fanns Finikas buss och ett par, typ Wolkswagenbussar, som väntade i hamnen när vi steg av.
Det är en liten rolig historia som blivit ett kärt minne hur vi fick vårt boende på Kofounissia första gången.
Vi hade gått på Scopelitis i Naxos och vi hade löst biljett till Amorgos men på vägen dit så kom vi att hamna jämte ett gäng glada grekiska män nere i båten. Det var fullt uppe på däck så vi var tvungna att sitta därnere.
Nåväl dessa män i olika åldrar satt och pratade och hade det trevligt och vi förstod inte ett ord av vad dom sa men vi tyckte att dom var glada och trevliga och nickade lite då och då till dom och dom nickade tillbaks.
En av dom reser sig upp och försvinner en stund och kommer tillbaks med diverse dricka, vatten och läsk. Han erbjuder oss var sin läsk och vi blir väl först lite förvånade men han visar klart och tydligt att han vill bjuda oss. Vi tackar och tar emot och sedan återgår dom till varandra.
Dom tittar i några slags broschyrer med hotell och fast min hals blev extra lång så såg jag inte var det var dessa hotell fanns. När vi så småningom närmar oss Kofounissia så börjar dom samla ihop sig och drar sig uppåt för dom ska helt klart gå av båten.
Vi gick upp på däck och blev helt betagna av det vi såg och bestämde oss på två sekunder att här går vi också av. Vi var dom sista som gick av och då ser jag några folkabussar som står uppradade och vid en av dom står mannen som bjudit oss på läsk. Jag säger till min man att han har säkert rum att hyra ut och vi går fram till honom och han ler igenkännande och där börjar en vänskap som hållit i sig sedan dess.
Han har ett litet hotell som heter Villa Ostria och som ligger uppe på kullen. När vi stiger in i hans trädgård så tittar vi på varandra och säger att det här blir dyrt, vi hade inte frågat om priset innan vi steg in i hans bil.
Döm om vår förvåning när han säger att han vill ha ungefär 175 kr natten.
Ett kliniskt rent rum, vackert inrett och en värd, Nikitas som han heter, som gjorde allt för att vi skulle trivas.
Vi har under årens lopp återkommit till Kofounissia och Villa Ostria många gånger men det är stor skillnad på ön nu mot maj 1996 men Nikitas är fortfarande en kär vän för oss.
Vi var där senast i början av september förra året på en dagsutflykt från Naxos., bara för att hälsa på Nikitas och äta på hans restaurang som han numera också har.
Pori var smockat med folk även då, liksom Finikas. Det är synd och vi kommer nog inte att stanna mer än möjligen en eller två nätter där i fortsättningen. Då bara för att besöka Nikitas, Capetan Nicholas Taverna och den underbara baren O Scholio med Mimmis och Nena.

Ursäkta Netwolf att jag bredde ut mej i din tråd. Jag tror inte att man skall åka dit i juli utan kanske i maj innan alla turisterna väller in. Det är en fin liten ö men tyvärr är vi alldeles för många som upptäckt det

//maji
Svara med citat