Ämne: Till slut
Visa ett inlägg
  #13  
Gammal 2011-08-10, 00:29
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Till slut

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg

Men vad händer egentligen om t.ex. Sverige devalverar?

.....................................................

Att devalvera innebär också - i mina ögon - bara att man skyfflar över sina problem på grannländerna.- - - - -

.....................................................

För att travestera ett ofta använt argument mot en gemensam europeisk valuta kan man också hävda att det inte är bra att ha samma valuta i hela Sverige. Det är ju inte säkert att samma räntenivå passar lika bra i Norrland som i Skåne...



/kimmen
.... om Sverige devalverar?

Sverige devalverar och/eller revalverar numera sin valuta varje minut och varje dag eftersom vår valuta löpande omvärderas gentemot omvärden. Försök att fast binda den till värdet på euron har ju gjorts, och resultatet förskräcker.

.... att man skyfflar över sina problem på grannländerna.

Det tycker jag inte alls. Att den egna valutan löpande värderas utifrån hur vi förmår att sköta landets ekonomi är en sund och frisk process. Det är när den sätts ur spel som det blir problem. Om det du säger gällde så skulle ju det enda riktiga vara en gemensam världsvaluta. Hujedamej.

.... att det inte är bra att ha samma valuta i hela Sverige.

Jo det tycker jag däremot är högst lämpligt eftersom har ett gemensamt politiskt system för hela Sverige. Det är just att skilja den monetära makten från den övriga politiska makten som ställer till med problem förr eller senare.

Mats
Svara med citat