Visa ett inlägg
  #26  
Gammal 2011-02-17, 09:53
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Göran Schildt

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Tack, Jan, det ska jag notera.

Vi har våra egna antikvariat här...böcker som turisterna lämnar hamnar i olika vrår på hotellen och andra ställen. De kan vara nya men de åldras fort här på grund av de fuktiga vintrarna. Nå, man kan göra riktiga fynd, så det gäller att leta ordentligt. Mest hittar den som gillar s.k kiosklitteratur, men även riktiga pärlor dyker upp då och då.

Om vi nån gång får ett folkbibliotek på ön kan man förmodligen skapa en hel hyllvägg med läsvärda böcker. Kanske ska ta med detta på det kommunalpolitiska programmet...Kvinnoföreningen agerade tidigare och skaffade en hel del bra barnböcker på olika språk, men det är inte som i Sverige, där man hade bibliotek redan på artonhundratalet. Klimatet inspirerar inte till att sitta inne och läsa.
...apropå bibliotek i Grekland, så är jag med på ett hörn på Karpathos med just att få till ett bibliotek. Det bor en engelsman på Karpathos och han får alla böcker som jag tar med mej plus dom jag köper på ön.Sen har han flera "återvändare" som donerar och för sex-sju år sen tog jag med en gummistämpel, en rekorderlig sak med trähandtag.På den står det:

English Jon´s Library, Karpathos,
Book donated by....
Year......
Den stämplar han alla böcker med sen dess och för noga alla in-och utlån i en pärm.Så det är härligt när jag kommer till ön att gå hem till honom och hämta ett par kassar böcker..
Svara med citat