Visa ett inlägg
  #5  
Gammal 2016-01-20, 23:37
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Tilos eller Paros

Amorgos har jag aldrig varit på (ännu), men finns med på min önskelista för framtida besök. Men Paros och Tilos har jag varit på, och mellan de båda skulle jag lägga min röst så här vad gäller dina fem punkter:

1 TILOS
Tveklöst är Tilos kanonstället att finna lugn och ro och ladda batterier på.

2 TILOS
Båda öarna kräver flyg + båt. Charter finns till båda. Dock upplever jag det smidigare att ta sig till Tilos. Flyg till Rhodos och en båttur så på ett par timmar så är man där.

3 PAROS
Vad gäller mysiga kvällspromenader i gränder finns det mera av det på Paros, både i Parikia och Naoussa. Likaså mera av små butiker med lite turistshopping om det är något du söker.

Shoppingbutiker finns inte alls på Tilos, med undantag av en liten silver(?)-smed som gjorde smycken när jag var där för några år sedan. Men väl en liten strandpromenad med några tavernor och några tavernor/ouzerior kring ett litet mysigt bytorg som är samlingsplats om kvällen. Tilos är väldigt mycket mindre än Paros vad gäller kvällsliv och folkmängd.

4 TILOS
Själv är jag ingen stor vandrare, men att Tilos är en vandringsvänlig ö är ju väl omvittnat här på forumet. Och att se havet är omöjligt att undvika om man är på Tilos. Paros upplever jag som mera platt och inte lika inspirerande till vandringar som Tilos, såvitt jag kan bedöma.

5 TILOS
När jag var på Tilos för några år sedan så hade jag den här utsikten från vår balkong. Kanonbra tycker jag.


Ja det var det långa svaret från mig.

Det korta svaret är TILOS alla dagar i veckan. Men det beror på att det är en av mina Top4-öar, och enbart ett sådant svar hade du ju inte blivit så mycket klokare av.

Masse
Svara med citat