Visa ett inlägg
  #99  
Gammal 2015-07-03, 07:37
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Vad gäller opinionsmätningar så har jag aldrig tagit dem med en större nypa salt än jag gör den här veckan Det är alldeles för ovisst och svänger alldeles för snabbt.

Men den där misären ... Hur tror du att det skulle bli? Det är ingen kritisk fråga, jag är uppriktigt nyfiken. Jag tyckte precis som Masse att den där statsvetarens åsikter lät rimliga och jag tänker också att Grekland kanske får det bättre utanför euron. Men hur får de det? De har ju ingenting! De har inget att exportera, de importerar massor, och importen skulle bli jättedyr. Det enda som skulle öka är väl turisminkomsterna eftersom det skulle bli billigare för oss igen. Men hur skulle det se ut i övrigt?
Ingen vet väl hur det blir, alla spekulerar (som du ser skriver jag "tror" och "kan bli"). Men vad man kan veta är att de senaste länkar som lagts ut i ärendet är utlagda av inbitna svenska "eurohatare" och därav stöder deras tes. Masses artikel beskriver ju egentligen bara det självklara, att en devalverad valuta ger ökad konkurrenskraft.
Jag har hört och läst många åsikter från samhällsvetare och ekonomer under senaste året och många målar upp en mycket mer negativ utveckling. Det mest extrema handlar om att det kan leda till uppror, och att demokratin inte överlever det.

Några effekter är nog givna:
Banksystemet - i värsta fall total krasch, i bästa fall försvinner stora delar av värdet på besparingar.

Företag med lån i utlandet - många hamnar i obestånd, ökad arbetslöshet.

Inflation - en kortsiktig positiv effekt med egen valuta är att man kan trycka mer pengar för att betala ut löner och pensioner. I längden leder det till hyperinflation och ökad fattigdom.

Bidrar med en länk om utvecklingen i banksystemet:
http://www.di.se/artiklar/2015/7/2/d...tala-amatorer/

Senast redigerad av laero den 2015-07-03 klockan 08:10.
Svara med citat