Visa ett inlägg
  #92  
Gammal 2015-07-02, 19:25
larstommy larstommy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 504
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Ordning og ordning Jeg er jo fra Stavanger, Norges oljehovedstad, og jobbet med mange petroleumsselskap da jeg var tekstforfatter/journalist, så jeg er interessert i dette.

Norge var lutfattig da vi fant olje i 1967. Vi lot Philips petroleum hente ut olje fra det første drivverdige feltet, men skattla dem ca 80 prosent. Det var begynnelsen på oljefondet vårt, og det faktum at de store, internasjonale oljeselskapene ikke fikk/får stikke av med overskuddet. Håper Hellas får til noe tilsvarende, selv om tidene selvsagt har forandret seg, er det det greske folk som eier oljen.

Edit:
Kan legge til at vi også hadde diskusjoner med naboland, særlig Storbritannia, om hvem sine felt det var. Det ble enighet om en delelinje, og overskuddet skapt på felt som ligger på begge sider av linjen, deles prosentvis etter hvor stor del som tilhører hhv. Norge og Storbritannia. For å si det enkelt.
Möjligen är det lite mer vanskligt att borra sig ner i jordskorpan i östra medelhavsområdet p.g.a jordbävningsrisken som där är relativt hög, väsentligt högre än i norra Atlanten. Och kanske är det därför inga försök ännu gjorts för att leta oljefyndigheter där.

http://www.expressen.se/nyheter/de-s...turistorterna/

"MEDELHAVET: En av världens seismiska gränser, plattgränser, löper genom Medelhavet. Genom historien har flera av länderna drabbats av naturkatastrofer och det finns en uppenbar risk att det kommer att ske framtida jordbävningar i vissa delar av området.

Bland de drabbade länderna:
Italien:
1908 översköljdes Sicilien och södra Italien av en tsunami, minst 70 000 dog.
Turkiet:
Så sent som 1999 drabbades Turkiet av en jordbävning, 15 000 dog. I dag anses de östra delarna som de mest riskfyllda.
Grekland:
1999 drabbades även Aten av en jordbävning och 100 personer dog. De östra delarna anses som de mest riskfyllda."
Svara med citat