Visa ett inlägg
  #12  
Gammal 2017-06-14, 16:17
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 295
Standard Sv: Tacksam för alla slags tips om Kalives

Jag är en återvändare till Kalives.

Har bott i Kato Stalos några gånger men tycker överhuvudtaget inte att det går att jämföra med Kalives!

Kato Stalos är en semesterort som består av en genomfartsgata, hotell och turistbutiker/taverner.

Kalives är ett riktigt samhälle, där människor bor. Visst är det till viss del en genomfarts-ort. Men den är betydligt mer levande än Kato Stalos.

Det finns ett härligt torg där alla samlas på kvällarna, där gubbarna sitter och spelar Back Gammon och dricker sitt kaffe. Det finns slaktare, bageri, och även om det finns turistbutiker så samsas de med vanliga klädaffärer och hantverkare som nyttjas av lokalboende. Torget är en underbar plats att tillbringa en eftermiddag och titta på by-livet.

Längs med stranden finns ett antal hotell, men nästan inget direkt vid havet, vilket gör att man kan strosa längs med strandpromenaden. På stranden samsas greker, engelsmän, norrmän och de fåtal svenskar som hittat dit. Det finns flertalet riktigt bra tavernor i byn.

Det finns även en gammal stadsdel där man kan vandra runt i gränderna.

Jag kan bara rekommendera Kalives. Betydligt mindre turistig än sin grann-by Almirida, och betydligt bättre tavernor till bättre priser (iallafall enligt min erfarenhet från Almirida).

/Anna
(som ska dit igen, om... 12 dagar!!)
Svara med citat