Visa ett inlägg
  #12  
Gammal 2016-01-27, 06:17
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Hellas må stenge grensene innen seks uker

Ett stort problem som det talas väldigt lite om som jag ser det är ju att man inte hjälper folk på plats istället i någon större utsträckning, jag har en gång givit och då en lite större summa till googles insamling av det enkla skäl att de pengarna gick till att hjälpa folk I och runt Syrien. För det är ju ingen lösning att varje gång det uppstår en konflikt nånstans i världen att man ska flytta 10-20 miljoner människor, det blir ju inte bra för någon (här blir man ju ännu mer förbaskad att världen knappt gör något för att komma tillrätta med krisen, och det som görs kom till av anledningen att IS börjat få fäste).

Det är ju knappast heller en rättvis flyktsituation idag, för vilka är det så som kan fly? I medier så kan man ju läsa sig till att bara flykten över medelhavet kostar 10-20.000 kr per person... bättre att hjälpa mer på plats eller så nära som möjligt samt även där då ta upp asylansökningar, de som får asyl kan man då på ett säkert och humant sätt ge skjuts till resp destination, alla lidanden och umbäranden i Syrien och kringliggande länder drunknar mer eller mindre i rapporteringen.

Jag tycker sen faktiskt det är rimligt att flyktingar får bidra med tex sina egna pengar i det land de får asyl, det måste ju på något sätt vara samma för alla, du och jag kan ju inte tex få socialbidrag om inte vi på samma sätt först använt upp våra egna medel, däremot är det ju att gå för långt att börja beslagta saker och införa tvång, systemet borde ju isåfall snarare vara att man får ett val; klara sig på egen hand alternativt ta emot hjälp men då få bidra med det man har över nån vis summa, precis som vi vi vårt land inte tvingar någon till att ta ett socialbidrag men att som krav måste man först använt sina egna medel innan (iaf så som det ska fungera)

Tycker det är extremt viktigt att alla behandlas lika, det finns alltid skäll till undantag men varje undantag sänker rättvisan. och det skapar ännu mer sociala problem och oro

Senast redigerad av Mahava den 2016-01-27 klockan 06:23.
Svara med citat