Visa ett inlägg
  #9  
Gammal 2007-01-20, 14:06
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Noen som har oppskrift på dette...?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Det er lam (men kan hvis også lages av svin), som spekkes med hvitløk og nellik (og kanskje noe annet krydder) og så bakes lenge, lenge, inni papir på lav temperatur i ovnen. Kjøttet blir helt mørkegrått og så mørt at det faller fra hverandre. Kan spises både varmt og kaldt.
Admirala,

Köttet enligt receptet nedan blir sådär mörkgrått och mört som du talar om och självklart kan du även använda nejlikor tillsammans med mitt recept. Jag tillagar alltid i en romargryta, d v s en lergryta med lock och jag kan tänka mig att tillagningsegenskaperna blir desamma som med papper. Sätt in den i kall ugn. En riktig favorit här hemma som uppskattas mycket även av de som annars inte tycker om lamm. Jag köper alltid en bakdel med ben av lamm.
-------------------------------------------------------------------------
Låt lergrytan (romargryta) ligga i kallt vatten cirka 10-20 min.

Kryddsmör:
2 msk smält margarin/smör
2-4 pressade vitlöksklyftor
2 tsk salt
0,5 tsk grovmalen svartpeppar
1 tsk oregano/mejram
2 smulade lagerblad
riven skal + saften från en citron

Man kan ta mer av både oregano, lagerblad etc, d v s efter tycke och smak.

Blanda alltsammans och pensla hela köttbiten med hela mängden kryddsmör.

Lägg därefter i köttet i lergrytan. Sätt in i ugn som startas på 175 C. Ungefärlig stektid är 2 - 2,5 tim eller längre. Steken är färdig när köttet nästan ramlar av benet och ska inte vara rött eller rosafärgat.

Det går även bra att köra tjälknölsvarianten på låg temperatur i flera timmar - Blir precis lika gott!

Serveringstips: Klyftad citronpotatis, feta, oliver, sallad, vitt bröd samt ett gott rödvin
-------------------------------------------------------------------------
LYCKA TILL!

//Zanét
Svara med citat