Ämne: Bearnaisesås
Visa ett inlägg
  #6  
Gammal 2006-04-10, 11:49
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Bearnaisesås

Peter, ditt laxrecept liknat väldigt mycket det jag brukar använda själv! Hur gott som helst!
Däremot har jag inte provat ciakoohlers laxsås, som verkar mycket god till. Det dröjer nog inte länge innan jag bjuder pojkvännen på det

Jag har något annat gott jag vill dela med mig av! Blev bjuden på detta på en fest i Stockholm för ett par-tre år sedan. Jag vet inte vad det heter, men jag brukar kalla det "olivbollar". Inte mycket till recept kanske, men väldigt lätt att svänga ihop! Smidigt att ha färdiggjorda i kylen och sen bara sätta in i ugnen när gästerna kommer.

Ugn 175 grader

2 msk smör eller margarin
2,5 dl riven cheddarost (eller annan smakrik ost)
1 dl vetemjöl
lite paprikapulver
gröna oliver (kärnfria sådana, typ Figaro med paprika i)

Arbeta ihop smör, ost, mjöl och paprikapulver. Forma till små bollar och tryck in en oliv i varje. Lägg på en plåt och sätt in i mitten av ugnen cirka 10 minuter. Dela bollarna på mitten efteråt och servera när de svalnat lite. Är goda även kalla.

Jag har bjudit kompisar på detta som ett litet tilltugg till drinken och det har uppskattats väldigt mycket! Även av dem som normalt inte äter oliver; olivsmaken känns nämligen knappt. Man märker mest sältan.

PS. Peter, vad är en "baddis"?! DS.

Veronica
Svara med citat