Ämne: Bearnaisesås
Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2006-04-09, 21:21
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Bearnaisesås

Nu är ni faktiskt för klena! Inte ett enda recept!? Är det bara jag som tycker att det faktiskt är rätt kul att laga mat? OK, erkänner. Inte alltid när man bara ska göra något för kvällen framför TV:n , men om det kommer någon matgäst så tycker jag att det är kul att lägga ner lite "möda" på maten... Mat lagad med "kärlek" smakar bättre...

Och inte ett enda förslag på vad en "Baddis" är... Fnys...

Fast jag fick en fråga på Laxen. Jag fick receptet av en fiskhandlarhustru på Lister (Nu ler en del Skåningar... Lister har ju ett speciellt rykte...) Det är snabbt, enkelt och blir kanongott.

Att köpa: Lax, Purjolök, Dillknippe och Citron. Plus ev. sås eller tillbehör till en sådan.

Ta en ugnsfast form och lägg i så mycket alufolie så att det går att vika ihop den till ett paket. Lägg i laxbitarna, skinnet ner. Ca 200 gr. per pers. Lägg inte bitarna helt tätt ihop, lämna någon cm mellan. (Det går säkert att göra med tinad fryst lax, men jag har aldrig provat.)

Pundra på med salt och vitpeppar. Lägg på ett tjockt lager hackad porjo. Laxen ska inte synas. Fyll på med ett tjockt lager klippt dill och häll över nypressad Citron. 4 bitar, ca 2 Citroner. Vik ihop folien så att den blir tät. (Alternativt kan man säkert använda en form med lock eller helt enkelt sätta folie över en ugnsfast form. Men det ska vara någorlunda tätt.)

Sätt in i varm ugn ca 225 - 250 gr i ung. 20 minuter. Är Laxskivorna tjocka kan det krävas några minuter till. Känn efter med en sticka, eller gaffel, att Laxen är genomkokt.

Serveras med kokt, eller helst pressad potatis. (Som jag själv är barnsligt förtjust i... )

Vätskan i formen eller folien kan användas som bas för sås, eller så kan man vara lat, som jag brukar vara, och köpa tex en Limesås på påse... Aternativt gör man en egen sås på Craeme Fraiche, rivet Limeskal, några droppar Lime, salt, peppar, kanske lite Dill och ett par skedar röd Ishavsrom, om smaken ligger åt det hållet. Kall sås, men passar utmärkt.

Ska man en förrätt skulle jag föreslå en klassisk räkcocktail, för att hålla "temat".

Efterrätt? Det får ni faktiskt hitta på själva... Fast äppelpaj med Vaniljsås sitter aldrig fel...

Peter
Svara med citat