Visa ett inlägg
  #25  
Gammal 2006-08-09, 19:25
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Mat, och annat, på flygplanet

Allergier är ju en av mina hjärtefrågor, så jag har väldigt svårt att inte skriva långa epistlar när ämnet kommer upp.

Men för att försöka säga något kort om varför allergier har ökat, så tycker jag först och främst att man ska se det i större perspektiv än bara till sin egen uppväxt.

I alla tider har det funnits sjukdomar som ökat och som minskat i omfattning. Orsakerna är aldrig entydiga, men en gemensam nämnare är naturligtvis den rådande livsstilen.

Allergiska sjukdomar ökar i hela världen och i Sverige har de ökat kraftigt under de senaste 50 åren, alltså under betydligt längre tid än sedan de flesta av oss gick i skola. Idag har 25 procent av alla mellanstadiebarn någon allergi.

Det finns som sagt inga entydiga svar på varför allergierna ökar, men små familjer och bortstädade bakterier och microorganismer är två av de orsaker som brukar anges som generella. Vi utsätts helt enkelt för för lite skit, så kroppens immunförsvar blir förvirrat och tror att sådant som inte är farligt, är det.

Men när det gäller enskilda personer som blir allergiska så kan det inte förklaras med att just den människan har växt upp utan syskon och djur i ett välstädat hem. Då tycks det i stället vara ärftliga faktorer och en rad andra tillfälligheter, som att man utsätts för vissa saker vid vissa tider, som gör att man blir allergisk.

En annan viktig sak när det gäller ökningen av allergier är att det uppmärksammas numer. Min mamma sa en gång att ingen i vår släkt var allergisk förr. När jag frågade henne om det inte var nån som blev snuvig varje vår, så svarde hon "jo det förståss" och "morbror Axel hade ju sånna besvär med astma" och när hon "tänkte efter så fick hon röda utslag i armvecken varje sommar". Men aldrig någonsin talade man om allergi! Själv fick jag björkpollenallergi som fyraåring. Doktorn sa att jag var "överkänslig mot lövsprickingen". Så inte ens då, för bara 43 år sedan, användes ordet som en diagnos.

Äh, det blev inte så kort va Slutar här då
Svara med citat