Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2007-01-17, 20:48
pigis avatar
pigi pigi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: uppsala
Inlägg: 35
Standard brown recluse spider (?)

Finns det någon Kalimera som någonsin anat att det finns en giftig spindelart på Kreta?
En arbetskamrat till min man blev under sin Rethymnovecka biten av en spindel och det så illa att det resulterade i sjukhusvistelse !!!!

Jag kan endast det engelska och latinska namnet " brown recluse spider" lat "Loxosceles Reclusa" även "loxosceles Rufuscens" som är den vanligare i medelhavet.
Den lever i torra varma klimat och spinner gråulliga nät. Den trivs i källare garage,väggsprickor o dylika lugna mörka ställen.
Där den lurar på sitt byte..

Dess bett är vävnadsdödande det vill säga den löser upp vävnad så det blir djupa kraterliknande sår som är smärtsamma och farliga för barn äldre eller sjuka människor.
det kan ta upp till sex-åtta veckor men också så länge som månader för såret att läka.

Va...va...(önskar en "rädd-smily" )....Här har jag i godan ro framleft mina underbara semestrar i tron att inget giftigare än skorpionen (som trots allt ändå sällan syns till) och den efterhängsne karlsloken var allt jag behövde frukta.
Och neeej då bara lugn jag lider inte av några generella fobier mot något levande...men sånt som sticks

Kul om någon kan berätta mer, det är ju ändå roligt att lära om ön man älskar.
Svara med citat