Visa ett inlägg
  #113  
Gammal 2012-06-21, 23:32
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg

Ja, det är tydligen så man måste göra om man vill använda ett kreditkort för kontantuttag. Men då försvinner liksom vitsen med "kredit"-kort, tycker jag...

Vad gäller avgifter för kontantuttag är det ju också skillnad på just kreditkort och "vanligt" bankkort (där det måste finnas pengar på kontot). Regeln som säger att det inte får finnas avgift för kontantuttag inom euro-området gäller endast för bankkort, för kreditkort är det tillåtet med en sådan avgift.

/kimmen
På mitt SparbankenVisa-kort står det uttryckligen i övre vänstra hörnet "Bankkort". När jag använder det för kontantuttag i andra bankomater än de som tillhör Swedbank/Sparbanken, oavsett om det är i Sverige eller utomlands, blir jag debiterad en avgift på 10 kr.

Vad gäller ränta på uttaget så är det så vad gäller Sparbankskortet, att endera har jag insatt tillgodohavande på kontot som jag tar ut av eller, om så inte är fallet, så utnyttjar jag en beviljad kredit som kostar ränta. Såvitt jag kan se så är detta med ränta på ett "kredituttag" ingen skillnad oavsett vilket kort som används. Jag vet inget institut som lånar ut pengar gratis i sådana sammanhang. Annat är det med den factoring som gäller i t ex Visa, MasterCard mfl, men det gäller ju enbart köp som görs och faktureras i efterhand. Det är väl såvitt jag förstår det som menas med "kredit-kort".

Summan av kardemumman blir att jag fortfarande hävdar att det är fördelaktigare att använda MedMeraVisa för kontantuttag utomlands är vad det är med tex SparbankenVisa, dvs bättre växelkurs.

En annan, och kanske viktigare, faktor är att det gäller att svara rätt i den utländska bankomaten när man får frågan om transaktionen skall utföras i Euro eller i SEK. Svaret ska ju vara i Euro. Väljer man SEK så blir det om jag förstår det rätt så att den utländska bank som gör utbetalningen också skall växla transaktionen till SEK och då blir det ju deras växlingkurs som gäller, och det kan ju bli något helt annat.

Mycket att tänka på med det här med pengar. Kanske var det bättre förr när man hade byteshandel?

Masse
Svara med citat