Visa ett inlägg
  #17  
Gammal 2008-04-17, 20:23
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Epirus, Grekiska fårhundar i Pindos bergen

Grekiska fårhundar är inte att leka med. De är stora och mer vilda än tama och lyder endast herden.

Lustigt. Jag har precis läst om dem i en bok om Grekland jag håller på med. Och så dyker frågan upp dagarna efter!

Personligen hade jag sett till att jag hade tillgång till några stenar, i en ficka kanske, och en hyfsat kraftig vandringsstav. Jag hatar att skriva detta eftersom jag älskar de flesta djur, men ibland måste ens egen säkerhet gå före.

De anfaller dock normalt sett inte en människa om man inte av misstag råkat komma för nära får/getflocken. DÅ kan man råka illa ut... Annars markerar de bara att man ska ta en annan väg. Normalt sett skäller de värre än de biter...

Man bör aldrig se en sådan hund i ögonen eller visa tänderna. Det kan uppfattas som en utmaning. Och då kan man få problem. Vänd bort ansiktet en liten bit och titta några meter vid sidan av hunden så ni har uppsikt över den. "Blås" gärna upp er, håll ut armarna en bit från kroppen så ni ser stora och farliga ut, och backa sakta därifrån. Vänd inte ryggen åt den och jag anser inte att man ska visa underkastelse för då riskerar man att hunden ser en som "byte". Och det låter inte kul...

Det är ett enkelt val att låta hunden vinna. Man vinner nämligen själv på det. Oskadd, även om stoltheten blev naggad i kanten.

Peter
Svara med citat