Ämne: Mykonos
Visa ett inlägg
  #15  
Gammal 2014-03-18, 23:10
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Mykonos

Ricky,

Det är klart att ju längre bort från choran man kommer desto billigare är det. Och du verkar ju haft tur. Men jag tycker ändå att det är en mycket dyrare ö överlag än andra öar. Och även i avlägsna byar tycker jag saker är dyra där, för två år sedan tex bodde jag i byn Ano Mera och gick och handlade i deras Supermarket (vanlig Vasilopoulos) och det var mycket dyrare där än samma Supermarket i Aten. Även deras enkla souvlakiställe var också dyrt i jämförelse med Aten och andra öar.

Men med det sagt så tycker jag att som du säger är det helt fel att kalla Mykonos för en turistfälla! Att saker är dyra betyder inte automatiskt att det är en turistfälla! En turistfälla är väl när man betalar dyrt för något som inte är av god standard och inte är värt pengarna, eller när man blir lurad till att betala mer än vad man skulle betala, eller när de lägger på extra avgifter som man inte kommit överens om innan. Mykonos är dyrt men man får också kvalitet för pengarna! Och jag har aldrig varit med om att nån lurat mig. Man kan alltid kolla priserna innan. Det anses också som dyr ö i allmänhet just för att de faktiskt har mer märkesbutiker och lyxkrogar än andra öar. Om man köper nåt från Gucci tex, kallar man det för en turistfälla då bara för att det är dyrt? Nej det är ju för att det är Gucci som det är dyrt. Man behöver inte tycka om dyra märken och lyxkrogar men det är fel att kalla allt som är dyrt för turistfällor. Kallar man San Tropez eller Nice för en turistfälla? Man måste förstå vilken TYP av ö Mykonos är, något som inte är väl känt för skandinaver. Precis som du säger Ricky har Rhodos stad fler turistfällor än vad Mykonos har, jag åker dit varje år och jag har sett många turister som blivit lurade där och de har försökt lura mig många gånger också på vissa tavernor och barer (för att inte tala om hur många gånger taxichaufförer har försökt lura mig på Rhodos), tills jag börjat prata grekiska med dem och sagt nåt i stil med att jag ska bussa min grekiska pappa som bor där på dem om de inte slutar envisas..

Man kan inte kalla Mykonos eller nåt annat ställe heller för en turistfälla bara för att MAN SJÄLV inte vetat innan man reser dit hur höga priserna är.

Med det sagt, personligen har jag alltid klarat att semestra på Mykonos för att min man har massa kompisar som jobbar där och vi därför får mycket bjudet, ibland har vi kunnat bo hos dem också. Annars hade det varit svårt.
Svara med citat