Ämne: Roomsare..
Visa ett inlägg
  #60  
Gammal 2015-03-12, 19:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Roomsare..

Ja, Sifnos är en grymt bra ö. Den har liksom allt. Utom den där mystiken som finns på Amorgos, den har jag inte känt på Sifnos. Men den är ändå en ö att bli kär i (för mig, då )


Om man vandrar kan man alltid ta sikte på kyrkor och kapell. Det finns hur många fina sådana som helst på ön. Storslagna, mäktiga, gamla, nya, pyttesmå, ömsint byggda ...


Och byarna är ljuvliga. När jag stod trappan i Apollonia första gången minns jag att jag messade till Janne: "Apollonia måste vara Kykladernas vackraste by!"


Han svarade: "Vänta då tills du kommer till Kastro..." Ja, den ska vi bara inte tala om ...


Byarna runt Apollonia är också värda att utforska, inte minst vackra Artemonas. Och så det lilla fiskeläget Cheronissos längst uppe i norr ... Så otroligt pittoreskt i en liten smal vik. Jag träffade en svensk kvinna som bodde där, hon är gift med en fiskare. I september varje år flyttar de till Artemonas för under vintern slår vågorna upp över huset i Cheronissos så att det inte går att bo där, dessutom skulle hon få köra barnen långt till skolan varje dag om de inte bott i Artemonas också.


Sifnos har faktiskt det mesta!
Svara med citat