Ämne: eluttag?
Visa ett inlägg
  #8  
Gammal 2006-06-04, 00:36
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: eluttag?

Jag kan inte riktigt förstå varför denna fråga alltid får ett lätt felvisande svar. Spänninge är den samma i Grekland som i Skandinavien så det är inget större problem. Vad som kan bli lite problem är om man har t.ex. en vattenvärmare eller annat med jordad stickpropp. Ofta är de uttag som finns något som jag skulle vilja kalla 6-ampers uttag, de har små hål som inte våra jordade stickproppar passar i. Har man t.ex. en vattenvärmare med sej så passar den oftast inte i det uttag som används för sänglampan, då får man använda uttaget för kylskåpet i stället för att få el, sedan är det ju en fördel om man kommer i håg att plugga i kylskåpkontakten efter att man har värmt klart vattnet, annars blir det pissjummen öl till kvällen och det är inte gott.
Svaret är alltså att det fungerar men inte alltid så lätt. Jag har alltid tänkt ta med mej ett grenuttag (jordad modell) men hittills aldrig kommit ihåg det, får se hur det går nästa gång.

Mvh Janérik

Senast redigerad av Janérik den 2006-06-04 klockan 00:38. Anledning: Suck, nu igen, tyrckfel alltså
Svara med citat