Visa ett inlägg
  #13  
Gammal 2017-01-02, 19:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 350
Standard Sv: Olof Palme i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av IngegerdN Visa inlägg
Olof Palmes gata finns också i Rethymno; stavas där Oulof Palme. Butiken låg på Arkadiou, men finns inte längre kvar; ägaren var gammal och gick bort för en del år sedan. Hans son har också en läderbutik, den ligger på strandpromenaden och har även en entré från Arkadiou.
Visste inte att det fanns i Rethymnon. Tack för det!

Ägarens son träffade jag 1984. Vi umgicks en hel del under en vecka. Ska berätta om det en annan dag. Sedan träffades vi igen 2004. Har bilder, men inte där jag är just nu. Återkommer i ämnet.

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Under en båtluff 1990 hamnade jag i Ormos Marathokambos på södra Samos. Där knackade jag på vid en skylt "Rooms". Den gamla mannen som öppnade hade ett rum ledigt, och han frågade mig varifrån jag kommer. När jag svarade Sverige, sade han "Ååå, vilken otur du har. Jag har ett ungt par från Sverige som bor här nu, men när dom åker får du bo gratis!" Jag förstod ingenting...

"Nick", som mannen kallade sig, pratade perfekt engelska. Det visade sig att han varit med i motståndsrörelsen under militärdiktaturen, och han var en stor beundrare av Olof Palme. Efter att Palme mördats 1986 skickade Nick ett kondoleansbrev till Ingvar Carlsson. Han fick svar och det svarsbrevet satt inramat med glas och allt på väggen. Nick var mycket stolt över detta brev.

Så om Nick var på bra humör lät han svenska gäster bo gratis - men max ett rum åt gången. Jag hade några mycket trevliga dagar hos honom i Ormos Marathokambos. Och det unga svenska paret stannade länge, så jag fick aldrig bo gratis...
Vilken underbar historia!

När jag och min dåvarande flickvän kom till Kalymnos första gången möttes vi också av en Sverigeälskare. Det är en lång historia. Vår hyresvärdinna älskade vår kung och drottning, som ni kan läsa om här.

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
I Stalida på Kreta finns Olof Palmes gata.
Som koriosa, i Budabest en gata till Frihetstorget heter också Olof Palmes gata.
Tack för information! Torget i Budapest har jag varit på.
Svara med citat