Visa ett inlägg
  #3  
Gammal 2017-01-12, 22:10
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 360
Standard Sv: Sevärdheter i Grekland

Spännande, det ser jag fram emot att läsa. Gjorde själv i hast en lista, men det är så mycket mer jag skulle vilja se, så jag emotser fler tips!

10 sevärdheter i Grekland jag gillar:

(traditionellt underbara badstränder och pittoreska städer borträknade)

1. Akropolis Athen
2. Meteora, Kalambaka
3. Arkeologiska muséet Heraklion
4. Kalderan Santorini (vulkankratern) För all del utgrävningarna i Akrotiri också.
5. Tidigare Spetälskeön Spinalonga, Kreta
5. Arkeologiska muséet Athen. Tänk att få träffa brons-Poseidon ( Eller Zeus - man vet inte vilken av dem som statyn är tänkt att vara) bronsstatyn som stod på havets botten fram tills 1926. Läs här: https://en.wikipedia.org/wiki/Artemision_Bronze Är det Poseidon eller Zeus tror ni?
7. Den italienska arkitekturen i Lakki, Leros. Inte för att den är vackrare än den grekiska, men den gjorde stort intryck på mig i sin kylighet och att den var så diametralt olik den grekiska.
8. Moskéerna och minareterna på Kreta, Thessaloniki, Kos t. ex. Samma sak här. Lämningar från helt andra kulturer som härskat över grekerna gör eftertanken starkare. Grekland är verkligen en ung nation.
9. Lämningarna efter Alexander den store och hans far Filip den II i Makedonien kring Thessaloniki.
10. Bubblare: Ouzomuséet Plomari, Lesbos, Vingårdar & Olivoljeproduktion Kreta.

Som inte håller måttet: Knossos, Kreta. Helt förstört anser jag. Går inte att känna några historiska vingslag där inte.
Svara med citat