Visa ett inlägg
  #8  
Gammal 2015-08-20, 12:38
elwiras avatar
elwira elwira är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2015
Ort: Göteborg
Inlägg: 6
Standard Sv: Köpa och driva företag i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Frost Visa inlägg
Jag är precis i slutprocessen av att starta ett företag och man kan väl säga så att den grundläggande biten är rätt enkel, men så fort man ska göra något utöver det vanliga (varierar ju vad man behöver för papper på grund av vilket företag man startar eller vad man har för förutsättningar) så kan det dra ut på tiden något enormt. Man blir skickad till och från olika myndigheter som inte vet vad de andra håller på med och därför kan de fråga efter papper som man tidigare hört inte behövdes eller inte utformats på rätt sätt.

Det kan också variera från gång till gång. Behövde ett dokument som jag fixade och lämnade in, men så var det fel och jag fick fixa ett nytt med en liten ändring, då var tydligen detta också fel och jag fixade nytt för tredje gången. När jag kommer tillbaka till samma person ser han det första dokumentet och säger att så ska det se ut! Några minuter senare behövdes dock ännu ett papper som var nästan exakt likadant men som inte nämnts innan. Man kan bli galen för mindre!

Jag är också helt chockad över servicenivån hos myndigheterna och förstår nu bättre varför Grekland har de problem de har. Självklart kan det variera och finnas undantag men genomgående på Skatteverket och andra berörda myndigheter möttes jag av personer utan en tillstymmelse till leende, som när man sa något bara kunde stirra tillbaka på en utan att ens orka svara, som suckar högt till minsta sak man säger samtidigt som de blåser ut cigarettrök i mitt ansikte, som ALDRIG svarar i telefon (såg med egna ögon flera gånger hur de lyfte på luren för att genast slänga på den igen i personens öra för att tysta ringsignalerna och en av de arbetande sa "där blev vi av med honom!"), som jag flera gånger såg göra hånande grimaser åt kunder efter att de lämnat rummet, osv osv.

Vanligt är också att myndigheterna skickar en till privata bokförings/ekonomifirmor för att de ska hjälpa till att fixa papper mot en kostnad och många går också till dessa eftersom det blir mycket lättare. Men själv ville jag inte göra det då jag tycker att myndigheterna bör kunna sköta sitt jobb utan att försvåra så man ska behöva betala för att snabba på processen. Även om det tog lång tid och många turer så väntar jag nu på sista dokumentet för att kunna komma igång med företaget
Låter krångligt men inte omöjligt, tack Frost att delade med dig!
Svara med citat