Ämne: Mysig stad?
Visa ett inlägg
  #10  
Gammal 2017-08-26, 00:25
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Mysig stad?

Vathy – Chania….. Hmm.. Jag har mycket svårt att jämföra dessa två städer, de är enligt mig så totalt olika varandra både i storlek och turist anpassning. (Jag har en och endast EN stad i grekland som jag verkligen trivs i och det är ingen av dessa två - befinner mig helst i mindre orter & byar) Om jag ska välja en av dessa städer finner jag Vathy som ganska trevlig och vacker - framför allt på avstånd. När man kommer ifrån Phytagorion ser man Vathy långt där nere i bukten = enormt VACKERT!!! Det är några år sedan jag var där men jag minns att vi som vanligt kände att tjänade både trevlighet och pengar på att gå in bakom stressiga gatan närmast havet för att hitta den ”gottigaste” maten & mysfaktorn. Minns en taverna (tyvärr ej namnet på den) vid kyrkan strax bakom (vi kallar det ”lejontorget”) torget där det finns lejon statyer. Vi satt där o käkade beskådade ett bröllop för X-antal år sedan samtidigt som vi käkade en underbar lamm i citronsås mm mm… Jo då i Vathi kan man hitta äkta grekisk charm. Chania har jag upplevt som en mycket mer turist anpassad och inkastar tät stad än Vathi. Men så är jag inte så förtjust i Grekiska storstäder heller.... Spännande att höra vad du tycker om Samos o stan o allt!
Ps. Jag har nog aldrig upplevt en stad som verkligen har siesta stängt som denna! Åk inte in till stan för shopping på dagen - då är det mesta stängt!!
Svara med citat