Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2017-08-11, 11:38
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: För många turister

Jag skyr oftast ställen med mycket turister. Trivs bäst med lågmälda ställen och sömnig befolkning. Tyvärr är dock läget så att man oftast inte kan åka i lågsäsong pga av jobb och barn i skolåldern. Jag hade gärna åkt t ex i maj, men då har vi sjukt mycket på jobbet, så det är knappt man har tid att vara hemma ens.
Nu senast på Kreta, tog vi båtturen till Gramvousa/Balos. Sjukt mycket folk. Det tog en halvtimme bara att ta sig av båten. Väl där så ställde sig flertalet unga damer och poserade vid de vackra stränderna, enär deras kamrater snapchattade bilder för glatta livet. Nästan absurt att se!
Det var otroligt mycket folk på stränderna och det var inte roligt att se. Knappt det fanns nån plätt att klämma in sig på. Pga av denna masshysteri, så skippade vi faktiskt Elafonissi - i år igen! Vi besöker det hellre i lågsäsong.

Vad gäller kineser, så är dom ju rätt många. Jag har sett flertal av dem i just Grekland. De är oftast lätt att känna igen, då de ofta är fullt påklädda på stränderna och ofta har ett parasoll/paraply som solskydd..
Men jag förstår dem. De vill ju resa som alla andra.

Jag försöker tänka på hur jag beter mig i Grekland (och även andra länder). Att inte skräpa ned. Handla lokala varor. Stötta lokala affärer, Inte åka AI som inte bidrar något till den lokala orten etc.
T ex har jag även slutat samla stenar/lerskrävor/mosaikbitar etc från stränderna, då det tillhör landet. Sånt tänkte jag inte alls på förut, men man lär sig..

/Netwolf
Svara med citat