Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2015-11-16, 19:44
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Dette er også Hellas (bildetråd)



Noen kaller dette stedet Hellas' Sveits.

I går dro jeg, kjæresten min, flere venner og en hel gjeng med andre folk, på tur oppi de peloponnesiske fjellene. En venninne av meg, fra Nafplio, har et lite firma, Grecopaths som arrangerer gåturer på de aller fineste stedene i området. Denne gangen gikk altså turen opp på nesten tusen meters høyde.



Gåturene er på rund 10 km eller mer, og denne gangen begynte vi å gå i en skog. Vi er i Fenos-dalen, som ligger vest i Korinthia fylke.



Målet for turen var denne innsjøen, Doksa/Doxa heter den.



Innsjøen er omkranset av trær og fjell, det er langt fra sivilisasjonen, fredelig og vakkert.



På en smal stripe land ut i innsjøen ligger Agios Fanourios-kirken.



Like ved kirken stikker denne konstruksjonen opp av vannet. Agios Fanourios var opprinnelig en klosterkirke, men dalen flommet stadig, så på 1600-tallet flyttet klosteret høyere opp i dalen. Senere ble dalen altså demmet opp, så Doksa er faktisk en kunstig innsjø. Men det har man på ingen måte følelsen av når man går rundt den.



Å gå rundt sjøen var en nydelig opplevelse, med de vakre høstfargene, den blå himmelen og den klare luften. Og solen varmet godt, selv midt i november og høyt oppi fjellheimen.



Her er kirken fra en annen vinkel.



Det var som å vandre i et eventyr. Og vi går ikke i flokk, folk følger det tempoet de vil, og går sammen med dem de vil. Og det passer oss bra!



Så dro vi opp til klosteret, Agios Giorgos heter det. Og det har litt av en utsikt!



Klostergården.



Presten fortalte om klosteret og klosterkirkens historie.



Utenfor kunne vi kjøpe lokale jordbruksprodukter. Vi kjøpte en kilo timianhonning.



Til slutt, et siste bilde av Feneos-dalen og Doksa.
Svara med citat