Visa ett inlägg
  #3  
Gammal 2008-10-26, 19:28
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: Kortvågsradio

Om man nu vill ha en radio är nog SONY 7600 eller Sangean ett bra val.
Själv är jag gammal radiotelegrafist och radiot och jag tycker nog att kortvågsradio lite granna spelat ut sin roll.

Under en utlandsresa i tjänsten under 80-talet spenderade jag hela traktamentet på en Sony 7600 D. Den kostade då ca 2500 SEK vill jag minnas. Mycket pengar på den tiden. Den har tjänat mig väl men nu ligger den här hemma i en hylla och skräpar.

Under helgen har man sålt Asus Eee 900 för ca 2500 här nere i Göteborg.

Den säljs med xandros (en linux distribution) installerad. För ovana användare kanske det är lite jobbigt men jag tyckte inte det var besvärligt att dra igång den. Här hemma på mitt trådlösa nätverk var det faktiskt bara att tuta och köra.

Jag är iofs en rätt van datoranvändare men det mesta var PnP (plug and play). Man får open office, firefox, skype + en del enkla skrivbord med i installationen. Internetskrivbordet hade en internetradioikon. Hur många stationer som helst att välja på. Testade någon lokal station i Adelaide i Australien och det kom in bra.

Vikt < 1kg.

Kommer att använda denna under vår nåsta utlandsresa till Indien i januari och efter en dags användning är jag mera än nöjd med vad som ingår.

Förutom att jag är radiot ar jag också Greklandsälskare och jag är ganska säker på att trådlösa nätverk inte finns i någon större mängd ute på öarna men ...

Nja radio är kanske bäst där ändå och Sony 7600 är ett bra val!!

/pawik
Svara med citat