Visa ett inlägg
  #14  
Gammal 2023-10-29, 13:47
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 530
Standard Sv: Öluff Symi, Nisyros, Kos, Kalymnos

10.9
Efter sedvanlig frukost, tillsammans med våra norska vänner, packade vi ihop våra grejer, betalade rumshyran och lämnade in vårt bagage i hyresvärdens lilla shop. Så gällde det att få tiden att gå till färjan skulle gå. Satt en och en halv timme på ett kafé med glass och nescafe och slötittade på folk och livet som passerade förbi. Strosade runt lite i gränderna i en otroligt vacker by. Vilka färger på byggnaderna!
Vi hämtade ryggsäckarna och gick ut till klocktornet i hamnen, där vår båt skulle gå ifrån. När jag tittar på kartan på Google Maps idag ser det ut som den utgår längre in i hamnen? Vi åt en lätt lunch ute på kajkanten. Det var full aktivitet i hamnen, skulle tydligen bli någon båttävling, för det var små snabba båtar som lade ut bojar i en bana.
Kyparna på tavernan slängde ut överblivet bröd i vattnet och det fullkomligt kokade av fisk som slogs om brödbitarna.
Vår färja kom nästan på utsatt tid och som vanligt var det full kaos med folk och bilar som skulle av och på. Något försenade kom vi i alla fall iväg mot vår nästa ö, Nisyros.
Färjan gick in till Tilos, där vi varit en vecka för fyra år sedan. Tilos är en ö som jag mycket väl skulle kunna återvända till, bland många andra. Det kändes fint att känna igen sig.
Så fortsatte färden mot Nisyros och efter sammanlagt 3 och en halv timme var vi framme. Här väntade inga rumsraggare i hamnen, vilket jag läst mig till i guideboken.
Så det var bara att försöka hitta något. Hade läst om Three Brothers, som låg nära hamnen och där fick vi en studio med stort rum, fullt utrustat kök, stort badrum med dusch (duschdraperi, vilken lyx, från IKEA). 35 Euro, bra pris.
Efter att vi installerat gick vi in mot centrala delarna. Det började bli middagsdags och vi hittade Taverna Nisyros. Lugnt och mysigt inne på en gård. God mat och stora portioner så det jag inte orkade äta upp fick jag i en påse med hem.
Vi handlade lite frukostmat på hemvägen och satt på vår uteplats med utsikt över hamnen en stund. Månen lyste över ett alldeles blankt hav. Det var tyst och lugnt, bara lite svag musik från en båt nere i hamnen, där man grillade.
Ännu en dag till ända i paradiset - vad kan man mer önska.
Svara med citat