Visa ett inlägg
  #53  
Gammal 2006-11-29, 20:21
Busan Busan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 16
Standard Sv: Vet vi hur bra vi har det?

Jag måste tacka Lakis & Despina för superba inlägg, ni satte verkligen huvudet på spiken.
Jag tycker inte att det är kaos i det Grekiska systemet, det är bara annorlunda jämfört med det Svenska. Ärligt talat så tycker jag att livet här är uppfriskande, allt är inte så förbaskat stelt och organiserat som det kan vara i Sverige.
Mycket av det som tas upp i tråden är viktiga så som skola, sjukvård försäkringar mm men, man måste också se till utvecklingen i Sverige de senaste 15-20 åren. Vi är på väg åt fel håll, vi hade våra glansdagar med välfärdsstatus men nu är de över och folk klagar över detta hela tiden, skola, vården, äldreomsorgen etc. Man kan ju snegla lite på ökningen av ungdomsbrott bara den statistiken gör att man knappt vågar sig ut snart i Sverige.
Jag ogillar att påpeka att det ena är bättre än det andra men det finns en viktig skillnad mellan livet i Grekland och livet i Sverige. Medan vi stressar ihjäl oss för att försöka bibehålla både effektivitet och (inbillade) perfektion i Sverige så njuter Greken av livet omgiven av familj och vänner.
Här lever människor var dag med en passion man kanske endas kan förnimma i oss Svenskar när vi åker på semester.
Får jag valet så stannar jag här.

Ελευθερία η θάνατος