Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2023-03-31, 15:05
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 455
Standard Er man i Ierapetra mars 2023

När jag vaknar för en ny vecka brukar jag ibland tänka: Hoppas att den här veckan inte går så fort. Tyvärr visar det sig, att förhoppningen alltid är förgäves! Och nu är det redan ny månad igen och skrivardags.

Ansiktsmasker krävs inte längre i kollektivtrafiken i Grekland fr.o.m. 27:e, men måste fortfarande bäras på vårdanstalter och sjukhus och av dem som besöker eller arbetar på äldreboende. I I-a kunde vi fortfarande se enstaka med masker vid månadsslutet. Om det är något gott som Covid-viruset fört med sig för oss, är det att vi började övervintra i ”semesterhuset”. Dessutom har vi inte drabbats. Det mesta i våra liv känns mycket enklare här. Östersund-Åre var i blickfånget 8-12 för skidskytte och slalom, men det kändes inte lockande för oss med snö och kyla.

Efter tågolyckan i mars, med totalt 57 döda, skriver man i tidningen Ekatomirini att säkerhetssystemet har väntat i 9 år på att bli uppgraderat. EU pumpade då in miljarder för att säkerhetssystemen skulle vara kompatibla inom hela EU. På vissa sträckor i Grekland har fjärrkontroller installerats och fungerat, medan de har förhalats på andra p.g.a. meningsskiljaktigheter och dessutom har sabotage mot systemet utförts. 25 % av tillfrågade skyller problemen på nuvarande regeringen, medan 20 % beskyller Syrisa. En 24 timmars strejk skedde den 16:e för att förmå regeringen att stoppa privatiseringspolitiken och för att tvinga fram ansvaret för järnvägskatastrofen. Tågtrafiken vid den olycksplatsen återupptogs den 28:e.

Partierna verkar nu ganska desperata, nu när gapet mellan Neo Demokratias och Syrisa minskat ned mot 3 % efter tågkatastrofen. Fr.o.m. 1 april höjs minimilönen från 600 till 780 € för 600 000 arbetare. Mitsotakis påpekade i ett uttalande, att lönerna fortfarande är låga i landet och de påverkas ytterligare av importerad inflation. Det är dags att stödja arbetarna med en modig höjning av grundlönen. Den 22:a sa han: ”Valet kommer att hållas i maj. Det kommer inte att hållas i juni. Det kommer inte att hållas i augusti.”, utan att tala om datumet för valet. (Vilken framförhållning)! Förklaringen är att ett andra val troligen måste genomföras mellan de två största partierna och måste hinnas med före 4-årsperioden slut. Partnerskap inom politiken saknas ju i Grekland och de två stora partierna försöker locka PASOK-KINAL till sin sida. Vid förra valet röstade endast 58 % av grekerna, trots att det är obligatoriskt. Sista veckan i månaden kom beskedet, att valet skall ske 21 maj, en vecka efter Turkiets val.

Under det senaste halvåret har tre vänner genomgått svåra hjärtoperationer. En lyckad, en andra osäker och den tredje med dödlig utgång. Den 5:e fick vi ett meddelande om att John ”passed away”. John Atkinson var en stor personlighet, välkänd i området kring Mirtos. Han hade själv inrett muséet där och gjort en modell av den utgrävning som skett i området nära byn. Han ställde alltid upp för visningar av muséet och var djupt kunnig i minoernas kultur. Han var hedersmedborgare i Mirtos. Han är djupt saknad både här och i Manchester.

Har ni ätit någon av de 150 olika produkter, som innehåller xarópia, johannesbröd? De har stort näringsvärde och är förutom djurföda en extra inkomstkälla för jordbrukare. Vi äter paximadi med johannesbrödsmjöl och lägger i lunchsoppan. Smaken är fylligare än det vanliga torkade, hårda brödet.

Att skaffa ett nytt hem blir allt svårare för de allra flesta greker. Stigande byggkostnader, högre markpriser och högre krav på energieffektiviseringar är olika anledningar. De största problemen är i storstäderna. I stället sker en explosion av personer som söker permanent uppehållstillstånd. Det gäller s.k. ”Gyllene visum” för investerare, som ger ett 5-årigt uppehållstillstånd, för de som investerar minst 250 000 dollar i Grekiska fastigheter. Sedan 2014
är 63 % kinesiska medborgare, medan det nu är mest amerikaner.

Månad efter månad har Angelina och Jannis hoppats på inflyttning i sitt nybyggda hus. Eftersom det betalats på löpande räkning, har de fått slita extra hårt i växthusen för att få ihop slantar. Nu i månadsskiftet kan de äntligen ta sitt hus i besittning. Det är hypermodernt, stort och inrett efter senaste mode och med stor altan mot vårt hus. Övervåning och källare är ännu inte åtgärdade. De måste nu jobba i 20 år till, för att betala av lånen. Jannis (58) hoppas att minska från 3 till 1 växthus om 10 år. För mig känns de två lite malplacerade i det nya husets stil. Det skulle passa bättre för en kvinna med långklänning och en man med kostym och slips. För oss är de ”Working class heroes” och alltid våra härliga vänner.

Turistsäsongen är igång tidigare än någonsin. Även rika ryska turister, som kommer in via Förenade Arabemiraten. Jag förväntar mig, att alla turister jag ser i morgon på marknaden bär shorts, medan vi andra fortfarande har förstånd och långa byxor och långärmat!

Livsmedelspriserna ökade med 14,8 % i februari, men inflationen nådde inte 7 %. Vår el-faktura hamnade på 336 €. Det statliga bidraget var 127 €. Direkt avdraget!

Nationaldagen firade vi med 1000-tals andra i staden med parad, lunch och fantastiskt vårväder. Det är årsdagen efter den grekiska revolutionen 1821.

Jag trodde att vi under månaden skulle klara en vecka utan läkarbesök, men då bytte Ylva till besök hos fysioterapeut istället. Hon har nu fyllt par i 7r. Innan hade hon med läkares hjälp tagit två kurer cortison (kort-e-son blir i min fantasi far-e-lång) och det hade inte hjälpt. Mitt PSA hade sjunkit med 33 % och den nyinsatta medicinen gör att jag nu är perfekt strålande och kanske utan cancer!

Grekiska är väl inte så svårt? Högtalaren på datorn ville inte fungera så bra. Då fick vi anledning att lära oss ett nytt ord. Högtalare heter megáfono. Mega, megalos, betyder ju stor och foní är röst. D.v.s. högtalare betyder stor röst. Tänk vidare: telefon ……..

Den gångna månadens Ierapetra-väder kan sammanfattas så här: det var en solig och fin månad och bara 11 mm regn. Högsta temperaturer var mellan 15 och 21 grader. Lägsta 5,9 den 15:e. Dygnsmedeltemperaturerna var mellan 12 och 17 grader. Oroväckande är att endast 41 mm regn har fallit under årets tre första månader.

Ha de. Gör en snögubbe åt mig. Glad Påsk!


/Jannis.
Svara med citat