Visa ett inlägg
  #16  
Gammal 2022-10-10, 08:07
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 832
Standard Sv: Att dela ett krus.

För att summera Amorgos:
Så här i mellansäsong kan jag konstatera att Amorgos var väldigt städad hela tiden. I Katapola fanns det en "sopgubbe" som höll allting kliniskt rent och även tavernaägarna bemödade sig med renhållningen. Så brukar det inte vara när man kommer dit i april! Man måste bli förvånad att turisterna helt plötsligt dyker upp, för vid bystranden ligger hur mycket skräp som helst. När jag var där i maj började man rensa stranden.

Jag reser numera med en käpp, som är lite speciell för den är verkligt synlig för andra. Men vilken hjälp jag får överallt! Bland bybor, på färjor, flyg m.m. Jag blir så glad och jag vill säga till alla som har lite krämpor: Dra er inte för att åka till Grekland! Alla är så hjälpsamma! Grekerna behandlar oss som har kommit över medelåldern som dom behandlar barn. Dom tar verkligen hand om oss!

Så mina sista bilder från Katapola.
Det kommer mera.....

Birgitta.




Nikos på Corner taverna gör verkligen en god Gyros Plate!



Under hela pandemiåren var Katapolas kiosk stängd och det var den även i maj.juni i år. Men nu har den öppnat!



Skopan har lagt till vid sin egen hamn. Jag är tydligen den enda som hävdar
att rumsraggarna finns kvar. Dom brukar sitta på tavernan To Kamari till höger. Många väntar på dom som har bokat rum, men tar också chansen att ragga upp någon fler. Jag vet att Maria på Pension Amorgos går ut varje gång Skopan anländer, vare sig hon väntar någon eller inte.



Utflyktsbåten till en nära strand gick fortfarande. Den gick varje timme och den hade många gäster varje gång.
Svara med citat