Visa ett inlägg
  #70  
Gammal 2022-01-07, 07:04
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 760
Standard Sv: Åter en vinterresa till Paleochora

Jag är kvar i Paleochora och senaste dagarna och nätterna har det varit varmare. Solen har skinit och det är gott att leva!

Igår firade vi Trettondan eller Theofania, som det kallas i Grekland. I Sverige vet vi knappt varför den firas men att det är en helgdag=ledig dag, men här firas den ännu mer. Det var den dagen Jesus döptes av Johannes i Jordanfloden.

Det är gudstjänst på morgonen och sedan går prästen i procession ner till havet/sjön och kastar ett kors. Igår gick jag inte ner till hamnen utan satt på Waters Edge Cafè och tittade via webkameran. Bilderna har jag tagit från Paleochoras hemsida.











Unga män kastar sig ut i drickat för att vara först att fånga korset. Oftast är det grabbar, men för 3 år sedan var det också en tjej som hoppade i. Denna gång var det bara 4 grabbar. Varför det var så få vet jag inte, kanske var vattentemperaturen?

På söndag åker jag vidare till Chania för att bland annat besöka vänner där. Åker hem efter 4 dar. På lördag har Katerina lovat att laga en moussaka. Det blir ju inte att man äter den hemmavid.

Birgitta
Svara med citat