Visa ett inlägg
  #4  
Gammal 2006-04-18, 23:34
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Aktiv semester med tonåringar?

För att få hyra moppe krävs att du har körkortet med dig, och oftast även VISA-kort. Detta för att få alla uppgifter vid eventuella skador så du inte kan smita undan
Vanliga "mopeder" (max30km/h) har jag aldrig sett, däremot kryllar det av vespor (scooters),som går snabbare. Priset per dag borde ligga runt 15-20 euro i juni, kanske dyrare.

Själv har jag aldrig vågat mig på att köra moppe i Grekland, det känns för otryggt med alla snäva kurvor och smala vägar. Har däremot suttit bakpå, vilket inte var någon höjdare;jag var rätt skraj emellanåt. Man missar så mycket när man måste sitta och blunda Det kommer riktiga kastvindar emellanåt när man kör runt ett krön på hög höjd. Trodde vi skulle flyga av!

Men sen beror det ju mycket på vilken ö man ska köra på. Hyrde bil på Amorgos och mötte inte en kotte på vägarna, så där skulle jag nog våga mig på moppe! Tråkigt nog så är det väldigt vanligt med mopedolyckor bland turister ... Glöm inte hjälmen bara!! Annars är nog bil att rekommendera framför att skjutsa på moppe. Dyrare alternativ, men betydligt säkrare. Jag betalade 60 euro för en dag på Amorgos 2003, med alla extraförsäkringar man kan tänka sig.
Svara med citat